In en rond Castro Verde

Portugal, Castro Verde

Onze buren voor een nacht vertrokken gisterochtend. Zij vertelden de N2 van Noord naar Zuid te rijden. Hier op de camping staat een Nederlandse vrouw die een boek heeft geschreven over de route. We bekeken het boek en Paul wandelde naar haar camper om te vragen of ze toevallig een exemplaar bij zich had. We hebben nu dus wat meer informatie. Moeten wel van achter naar voren lezen, omdat we in het zuiden beginnen.
Maar toen eerst boodschappen doen, een was draaien en wat schoonmaakklusjes. Op de terugweg van de Lidl regenden we nat. ‘s Middags was het gelukkig droog en met de harde wind kon de was flink wapperen. Aan het eind van de dag was het grotendeels droog.
Vanmorgen fietsten we naar het dorp. Bij de VVV vonden we een N2-stempelboekje. We hebben meteen de eerste laten zetten.
In 2020 bij het 75 jarig bestaan van de N2 is de Portugese toeristenorganisatie een project gestart rond de Rota N2. Hierbij werd dat stempelboekje uitgegeven. In alle gemeenten rond de N2 kun je ergens een stempel halen. Via een QR-code kun je zien bij welk bedrijf. In Castro Verde dus o.a. bij de VVV.
Portugal is het land van de azulejos (tegeltableaus). In dit dorp mooie gekleurde tegels in de bank bij het standbeeld van de Grote Trap. De wanden van de Basiliek Nossa Senhora de Conceição zijn helemaal voorzien van die tegeltableaus die een voostelling geven van de Slag bij Ourique, waarbij de moren werden overwonnen.
Een andere bezienswaardigheid in het dorp is Casa Dona Maria. In 1920 gebouwd met een bijzondere architectuur. Nu lazen we ergens dat het geheel is gemaakt met cement, ook de torentjes en trapleuningen, die van hout lijken. Toen een van de eerste gebouwen in de omgeving die zo werd gebouwd.
De Campo Branco, een steppengebied waarin de Grote Trap leeft, ligt ten noordoosten van de stad. We fietsten daar 6 jaar geleden naar het bezoekerscentrum. Vanmiddag gaan we de andere kant op, naar het noordwesten en westen. Onze gravelwegen lopen soms langs een boerderij, vaak langs bloemrijke grasvelden en regelmatig door plassen. Vlak voor een dorpje (gehucht) zien we een wasplaats. Van Belgische vogelaars die de eerste nacht bij ons stonden, hoorden we dat er minder Trappen (grote en kleine) te zien waren dan vorige jaren. Het gras is hoog, dus de kleine kan zich verstoppen. Waarom er minder grote waren, wisten ze niet.

Met veel plezier jullie reis gevolgd,de verslagen gelezen en mooie foto's bekeken. De portugese kust is prachtig vooral de kleine haventjes,de vissers met hun bootjes,de geur van het water,de kleine restaurantjes en ik hou vooral van de kleurrijke Portugese tegels, Een goede thuis reis terug .

Ineke 2024-02-28 21:51:04

Prachtig, die tegels! En wat een bijzonder landschap, uniek!