Afspraak

Spanje, Peníscola / Peñíscola

Oudjaarsavond hebben we doorgebracht voor de TV met zowel Mathijs encore als Peter Pannekoek op BVN. ’s Morgens hadden we wat lekkere kaasjes gekocht en we braken de oude geitenkaas (gekregen voor vertrek) aan.
Nieuwjaarsdag dronken we koffie/thee op een terrasje in de zon in Peñíscola.
Op de terugweg van Cervera de Maestre donderdag hadden we een net met 8 kg sinaasappels gekocht. Ik ga dus weer jam maken. Stom genoeg was ik vergeten de jampottenvoorraad in de camper aan te vullen. In Zweden hadden we al te weinig bij ons en hebben we gekocht. Dat probeer ik deze keer te voorkomen. Thuis hebben we tientallen potten staan. Linzen zitten hier in een glazen pot, dus dat is al één. Verder hebben we de afgelopen weken ook al een paar potjes leeggemaakt, dus voor één pan jam heb ik zeker genoeg potten. Een klusje voor zondagmiddag.
Eigenlijk hadden we vandaag door willen gaan. Ware het niet dat we nieuwjaarsdag een Duitse buurman spraken die vertelde vorig jaar hier in Peñíscola zonder problemen te zijn “geïmpft”.
Wij gaan dus een poging wagen om hier onze booster te krijgen.
Vanmorgen fietsten we naar de polikliniek. Paspoorten, vaccinatiebewijzen, uitgeprinte QR-code en “gele boekjes” mee. Op een briefje een paar Spaanse zinnen (vertaald met google translate). Bij de receptie spraken ze alleen Spaans. Ik dus vanaf het briefje mijn 2 zinnen voorgelezen en meteen een “Si” en een vraag, waaruit ik opmaakte dat er gevraagd werd of we onze Nederlandse vaccinatiebewijzen bij ons hadden. Toen ik die liet zien, werden we meegewenkt naar een andere ingang van het gebouw, waar al een rij(tje) stond. Daar moesten we aansluiten.
Na een halfuurtje waren we aan de beurt. Binnen de vraag naar een booster herhaald en onze vaccinatiebewijzen laten zien. Er werd een kopie gemaakt van het gele boekje en wat gedaan op de computer. Daarna op een briefje geschreven: 10 enero 16.10h. Op de kalender werd me de datum aangewezen. Paul mag 5 minuten later. We hebben dus een afspraak voor de booster. Tot die tijd blijven we dus nog hier. Dat is geen straf als het zonnetje blijft schijnen.
Om het te vieren, pakken we weer een terrasje. ’s Middags bij de boodschappen een Roscón de Reyes gekocht. In mijn eerste stukje zat de bruine boon.

Nogmaals onze goede wensen voor jullie en vooral een goede gezondheid voor 2022. Geniet van jullie reis door het mooie Spanje. Lieve groeten, Ad en Ineke

Ineke 2022-01-04 21:40:06

Een gezond 2022 en een heerlijke reis gewenst. Fijn dat ik weer mag meereizen.