Veel kilometers (voor ons doen).

Zweden, Sollefteå District

Morgenochtend moeten we in Östersund zijn, dus vanavond willen we daar ergens in de buurt staan.
We moeten meer dan 200 km rijden vandaag. Dat is voor ons doen veel.
Onderweg stukken weg die we herkennen van vorige jaren en stukken die nieuw zijn voor ons.
De bermen zijn weer schitterend: soms donkerroze / paars van de willgenroosjes, dan weer lupines in verschillende kleuren. Vaak veel wit erin van moerasspirea, margrieten en Lieve-vrouwebedstro.
We rijden eerst naar Bodsjö. Bij de kerk staat “Boddas Bönhus”, een kapelletje uit 1291 en daarmee een van de oudste houten gebouwen van Zweden. In Jämtland is het het oudste houten gebouw, dat bekend is. Volgens de legende is het gebouwd door Bodda, een Noorse vrouw die wegens haar geloof vluchtte, en zich vestigde aan het meer in het gebied dat nu Bodsjö heet, naar haar. Het originele gebouwtje is in slechte staat. Aan de andere kant van de kerk is een kopie gebouwd, zodat we een beeld krijgen van hoe het eruit heeft gezien.
Voor de nacht zoeken we een plekje aan de oever van het Locknesjön, een meer iets noordelijker.
Locknesjön ontstond 458 miljoen jaar geleden als gevolg van een meteorietinslag. Het is 57,5 m diep en ligt op 328m boven zeeniveau. Het water is glashelder.