Oulu

Finland, Muhos

Vanmorgen reden we naar Oulu. In de monding van de Oulujoki liggen een aantal eilanden.
Op het marktplein aan het water van de vroegere haven een standbeeldje van een politieman. Ter herinnering aan de politie die tot de vorige eeuw de markt bewaakte. We vragen ons af of het een serieus standbeeld is.
De markthal lijkt op alle andere die we in Finland hebben gezien.
Op het eilandje Pikisaari staat het oudste huis van de stad (1739). Er zit nu een zeemanshuis-museum in. Oorspronkelijk stond het op een andere plaats in de stad. In 1983 is het plank voor plank afgebroken en herbouwd op de huidige locatie. De inrichting is laat 19e-eeuws. De sjabloonschilderingen, die men op de muren onder lagen behang ontdekte, zijn gerestaureerd.
Verderop op dit eiland wat kunstenaarsateliers met kunst erom heen.
Op het eiland Linnansaari zien we de kelder van het kasteel dat in 1590 werd gebouwd door de Zweedse koning. Het was het begin van de stad, die toen Uleåborg (kasteel aan de rivier) heette.
We willen met de veerboot naar Hailuoto, een eiland voor de kust van Oulu in de Botnische golf. We waren ruim op tijd voor de boot van 17.00 uur, maar die was vol, voor wij aan de beurt waren. We maakten ons klaar voor een uur wachten, maar om 17.30 lag er een nieuwe boot klaar.
We staan nu aan de zuidkust van het oostelijke (smalle) deel van het eiland.

Indrukwekkend mooi gebied

Joke 2023-06-18 02:58:07

Heel mooi gebied en mooie foto's! Ik geniet van de reisverslagen. Nog een hele fijne vakantie! Hartelijke groeten van Emily Wetselaar