Over gravelwegen

Zweden, Jämtland County

Vanmorgen pakten we de gravelweg aan de zuidkant van de Fågelsjön. Soms hebben we uitzicht op de bergen aan de andere kant van de Noors-Zweedse grens, soms zien we alleen maar een weg met hellingen en bos aan beide kanten.
Vlak voor we afslaan naar de Hällingsåfallet drinken we koffie op een parkeerplaats. In het bos een keurig droogtoilet.
Zo’n anderhalve kilometer voor de waterval parkeren we de camper en lopen door het bos omhoog langs de rivier, die soms door een kloof loopt. Op het eind van de wandelroute valt het water 43 m omlaag in de kloof. Als de zon schijnt, is een regenboog bij de waterval gegarandeerd, maar de zon scheen niet toen wij er waren.
Over de weg lopen we terug naar de camper. Het is ondertussen tijd om een boterham te eten.
Na de lunch rijden we via Gäddede (even een asfaltweg) naar Viken, waar de oudste kapel van Frostviken staat. Frostviken is een gebied van 4200 km² met 800 inwoners, waarvan de helft in Gäddede en omgeving.
Nadat het kerkbestuur jarenlang geen besluit nam waar kerk en begraafplaats moesten komen, namen een aantal mensen, die zich in de omgeving hadden gevestigd, in 1793 het initiatief om de
kapel te bouwen. In 1799 was hij klaar.
We reden door naar Bränna, waar we op een schiereiland in het Kvarnbergsvattnet een plekje vonden om vannacht te staan. Het water is zo schoon, dat we er onze watertank mee vulden.

Wat is dit toch genieten!!

Magda 2022-09-01 16:49:17

Ik sluit mij aan bij Magda: wat een plekken en plaatjes. En wij mogen meekijken en mee genieten!