Mijnherinneringen

Nederland, Landgraaf

Zuid-Limburg was het gebied van de mijnen. Pauls opa ging na zijn pensionering als marechaussee in de mijn werken. Ook ome Piet van tante Riet werkte in de mijnen.
De camperplaats waar wij staan, ligt in het gebied dat tot de sluiting in 1969 het bedrijfsterrein van de staatsmijn Wilhelmina was. Nu is het een groot parklandschap.
Naast de camperplek is een gebouw waarop staat: “ONDERGRONDSE VAKSCHOOL ST M WILHELMINA”. Naast de school was een leermijn, waar jongens leerden wat ze nodig hadden om in de mijn te werken.
Voor de school een “Gedachteniskapel van de Mijnwerkers”. Vanmorgen stond de deur open, dus we gingen er een kijkje nemen. Het gebouwtje is het vroegere lijkenhuis van de Wilhelmina. Pas jaren na de mijnsluitingen is het ingericht als gedachteniskapel voor de bijna 1500 mijnwerkers die onder en boven de grond in de mijnen zijn omgekomen. Mooie glas-in-loodramen geven beelden van het mijnwerkersleven. In de kapel natuurlijk een beeld van Sint Barbara, de schutspatrones van de mijnwerkers. Buiten de namen van alle omgekomen mijnwerkers met jaartal en per mijn op plaquettes.
Even verderop op een stukje spoorlijn twee wagons, zoals er velen hebben gereden hier in de regio.
Het afval (mijnsteen) werd gestort ten noorden van het bedrijfscomplex. Het vormt nu de Wilhelminaberg. We wandelden er heen vanmorgen. Ruim 500 traptreden leiden naar een uitzichtpunt. We zien het terrein van Pinkpop en het dak van SnowWorld.
Vanmiddag een handwasje gedaan. Het was snel droog in de zon en de wind.

Weer hebben jullie een interessantgebied bezocht,ik heb vroeger veel verhalen gehoord over de mijnen en de mijnwerkers,een zeer ongezonde niet ongevaarlijk beroep.Er zijn in de loop der jaren heel veel ongelukken gebeurd en dan leefde de hele omgeving mee wat bijna iedereen kende iedereen. En dan kwamen de mijnwerkers na werktijd naar boven,vies en zwart en wat zullen hun longen daar onder geleden hebben. De mijnen en hun verhalen dat zijn er vele. Plezierige reis. Ad en Ineke.

Ineke 2021-06-19 11:54:58

Tja, onze generatie is nog opgegroeid met mijnindustrie in het land. Je leerde het bij aardrijkskunde. Die ongelukken maakten altijd veel indruk, maar nu ook nog al is het dan in verre landen. Ik benijd de mijnwerkers in het algemeen niet. Ik zou er depri van worden om tijdens het werken geen daglicht te kunnen zien. Wel goed dat ze in Limburg het een en ander bewaard hebben.

Magda 2021-06-19 13:15:30

Wat ontzettend interessant,zeg!

joke 2021-06-19 17:28:50

Wat een indrukwekkende trap! Wist niet dat er zoiets in Nederland was. Wat een uitdaging om te beklimmen. St. Barbera. mijn vader zat bij de marine en die hoorde ik ook wel eens haar naam noemen in het kader van een speciale dag of feestavond. Ik heb het opgezocht en ze is ook schutspatroon van de artillerie. Ik vraag het mijn moeder wat dat was. Genoeg daar te zien om jullie bezig te houden totdat jullie naar Duitsland kunnen.