Weer geen elanden

Finland, Kuhmo

Gisteren en vandaag reden we wat kleinere wegen door het beboste dunbevolkte deel van Finland.
Nadat we het bord “rendiergebied” zijn gepasseerd, zien we die dieren een paar keer: soms tussen de bomen in het bos, een enkele keer op straat.
Borden met elandwaarschuwingen staan er wel, maar de elanden zelf laten zich (weer) niet zien.
Op weg naar Suomussalmi komen we langs Ratteen Portti, waar een monument voor de winteroorlog staat, bij het winteroorlogmuseum. Het museum gaan we niet in, we kennen onderhand het verhaal een beetje en hebben geen zin in weer kaarten, foto’s en video’s met mensen die vertellen over die oorlog.
Het monument bestaat uit een gebied van bijna 3 hectare, waarin stenen staan. De stenen geven een beeld van de gevallen soldaten, zowel aan Finse als aan Russische kant.
In het midden van de stenen een centraal monument (Open schoot) dat bestaat uit 4 vleugels, die het stenenveld beschermen. Tussen de vleugels hangen 105 bronzen klokken: eentje voor iedere dag dat de oorlog duurde. Ze klingelen zachtjes in de wind en herinneren aan de absurditeit van oorlog.
Het monument is een eerbetoon aan oorlogsveteranen en slachtoffers van de winteroorlog aan beide zijden. De weg waaraan het ligt was een van de bloedigste strijdtonelen in deze oorlog. We staan op zo'n 18 km van de huidige grens.
We rijden naar een schiereilandje bij Suomussalmi. Vandaar gaan we even lopend de stad in.
’s Avonds eten we pannenkoeken, die we buiten bakken.
Vanmorgen konden we weer in de zon ontbijten. Daarna reden we naar Puolanka, waar we een mooie kerk ontdekten. Buiten staat een standbeeld van een jonge vrouw, Isa Asp (1853-1872). Het blijkt de eerste vrouwelijke dichter die in het Fins schreef. De taal in het onderwijs was toen nog Zweeds en het gebruik van Fins als onderdeel van een nationale identiteit kwam net op.
We gaan door naar Utajärvi, waar we staan bij een stuw (elektriciteitscentrale) in de Oulujoki.