Zweden

Noorwegen, Roverud

Vandaag reden we terug naar Kongsvinger en vandaar naar het noordoosten. In dit gebied (bossen) kwamen in de 15e - 17e eeuw veel Finse immigranten wonen. Ze vluchtten voor de armoe in hun eigen land. Volgens ons boekje tot de Zweedse grens, maar in het eerste stadje over de grens Östmark, kwamen we een kerk tegen uit 1765, die was gebouwd in het “Finn-district”.
De houten kerk is helemaal bedekt met houten spanen. Binnenin een 17e eeuwse preekstoel en een houten doopvont uit 1795. Opvallend is dat alle banken zijn afgesloten. Je krijgt dan een soort kamertjes. We hebben dit eerder gezien op Rügen. De kerk daar was een oorspronkelijk Zweedse kerk, die aan de gemeente op Rügen was gegeven. Ik weet niet meer waarom en wanneer.
We reden naar Östmark in de verwachting daar een bank te vinden, maar die was er niet. Toen dus maar naar Torsby om Zweedse kronen uit de muur te halen.
Wat verderop is een camping, waar we gaan proberen een was te draaien. Helaas de wasmachine is kapot. Dan blijven we dus niet. We rijden terug naar Torsby en gaan achter het station op de camperplaats staan. Om de hoek zit een pizzeria, dus dat is gemakkelijk koken vanavond.