Kerk, Kasteel, museum en 34 jaar

Ierland, Dublin

Op zondag gaan de meeste bezienswaardigheden in Dublin pas open tussen 12.00 en 14.00 uur. De eerste bus, die langs de camping kwam, ging ook pas om 11.15 uur.
Toen we iets na twaalven in het centrum aankwamen, werd er op de terrassen al volop genoten van de guinness.
Wij gingen al eerste naar de Christ Church Kathedraal. Alleen de crypte is nog uit de Vikingtijd, de rest is 18e en 19e eeuws. De tegelvloeren zijn prachtig.
In het Dublin Castle is ook nog maar een toren origineel 13e eeuws. Het is bijzonder om rond te lopen in de zalen, waar officiële staatsaangelegenheden plaatsvinden, zoals de inauguratie van de president. In de Engelse tijd was hier de zetel van de viceking (onderkoning), die namens de koning het land bestuurde.
Na een frisje aan de bar in een pub en een stukje Temple Bar (een uitgaanswijk van Dublin, genoemd naar de Temple Bar, een van de oudste pubs in Dublin), wagen we ons in de winkelstraat. Alhoewel het Pinksteren is, zijn alle winkels open. We scoren een nieuwe simkaart en kunnen dus weer online.
In het National Museum gaan we op zoek naar een maskertje, gevonden in Knowth. Een replica ervan hebben we eergisteren gezien. In Tara hoorden we dat er naast veel gecremeerde resten ook het skelet van een tienerjongen( of meisje) was gevonden met een ketting om en een koperen “dolkje” naast zijn been. De kralen van de ketting en het dolkje vonden we ook in het museum.
We zijn 34 jaar samen vandaag, dus we gingen uit eten: Indiaas deze keer, in Temple Bar uiteraard.
Terug op de camping nog even de nieuwe sim in de mifi gedaan en 3 verhaaltjes geupload.
Morgen gaan we door naar het zuiden. Er is regen voorspeld, maar dat was er ook voor vandaag.

gefeliciteerd, 34 jaar samen, en weer verder op reis... mooi vond ik die Ierse taal ook. Verhalen gehoord in de pub? Prachtige foto's, leuk meereizen, veel plezier!