Vättern

Zweden, Västra Tollstad

Ondanks de rumoerige omgeving (vlak bij een parkeerplaats waar koelingen van vrachtwagens bleven draaien en een rotonde waar vannacht asfalteringswerkzaamheden bezig waren) hebben we goed geslapen.
Na het ontbijt wachten tot de accu arriveert. Heb ik mooi tijd om Pindat bij te werken. Tegen half elf kwam er een wagen van de garage, die hem had besteld. De bedoeling was de motor te starten met een booster, dan konden we achter hem aanrijden naar de garage. Toen dat niet lukte, moest er worden gesleept. Wij hebben een sleepkabel bij ons.
Wij waren er zeker van dat de startaccu dood was. De monteurs twijfelden of het wel de accu was. Ze meten de accu door en krijgen 13V stroom. Ze maten dus de zonnepanelen! Bij de garage dus toch maar een nieuwe erin gezet en de motor startte meteen.
We rijden terug in de richting van het klooster. Aan het Vättern hebben we vorig jaar een mooie plek gezien. Bij een “buitenhof” van het voormalige klooster. Hier werden in de 13e/14e eeuw dieren gehouden en vis verwerkt. Binnen zien we een grote stenen bak waarin levende vis werd bewaard.
Een en ander is op te maken uit gevonden botten en stenen gewichten van netten, die er zijn gevonden.
Een paar meter onder ons is het meer, met kleine kiezelstrandjes. Vanmiddag kwamen er een paar mensen uit Ödeshög zwemmen. Augustus en september is de beste tijd om te zwemmen in de meren. In juni is het water nog erg koud, vertelden ze.
Wij gaan ook even het water in. Paul weer zwemmend, ik vind alleen mijn benen erin genoeg.
In het meer rotsen, waarop ganzen en een enkele aalscholver.

Gelukkig alles weer opgelosten jullie kunnen verder.

Ineke 2022-08-20 20:01:25

Wat kun je dan weer blij zijn als de camper het weer op eigen kracht doet! Dapper Paul. Ik ben benieuwd hoeveel graden het water was.