Huelva

Spanje, Tomares

Gisteren onderweg naar Huelva zagen we opeens een processie. In de buurt was een Ermita, zagen we op de kaart. We rijden er heen, maar er is geen parkeerplaats te vinden. Rond de kapel staan partytenten en windschermen. Eronder en ertussen zitten en staan mensen rond kampvuurtjes.
Uiteindelijk draaien we een inrit in en kunnen dan van de overkant van de weg de processie voorbij zien komen. Maria is gekleed in het rood en omgeven door bloemen. Vooraan lopen mensen met een vaandel of een staf, achteraan de stoet het orkest.
We rijden door naar Huelva, waar we een parkeerplaats vinden aan de boulevard van de Rio Odiel.
Als we later daar een stukje over wandelen, zien we bij de haven een ijzeren pier de rivier in steken. Deze pier is gebouwd door de Rio Tintomijnmaatschappij (een Britse onderneming). De pier was het einde van (uiteindelijk 80 km) spoorlijnen uit de verschillende mijnen. Hij heeft 100 jaar dienst gedaan (1876-1975). Boten lagen onder de pier en werden geladen door de wagons met mineralen (vnl pyriet) leeg te kiepen.
Aan de overkant van de rivier een nat natuurgebied.
Als we vanochtend de stad inlopen zien we een standbeeld van een processie. Het is een eerbetoon aan de onze Lieve Vrouwe del Rocío. (zie https://www.pindat.com/pindata/user/arendien-en-paul/2018-02-03)
We gaan naar het Museo de Huelva. In de vitrines zien we vondsten uit verschillende tijden en culturen. Bijzonder waren de “uilen”, die als grafgift waren meegegeven.
Sommige objecten waren prachtig bewerkt.
In de stad een aantal fraaie panden en een aantal panden waar alleen de voorgevel nog van staat. Die gevel is dan wel aan beide zijden gestut, dus men probeert die te behouden.
Na de lunch wandelen we terug naar de camper en vertrekken. We rijden naar een nieuwe camperplaats bij Pueblo de Guzmán.

Wat een mooi stuk Spanje is het toch waar jullie nu alweer een poosje zijn. Geen massatoerisme, dat is genieten!

Magda 2022-02-15 17:36:17

De afgelopen jaren hebben we heel veel proccesies gezien,vaak kun je een stoeltje huren en dan zit je langs de route en kun je alles prachtig zien en horen,vaak gaat het met muziek gepaard. Die in Valencia en LLiria zijn heel groots opgezet,prachtig. Huelva,jullie maken een prachtige reis,voor mij speciaal om te lezen,veel mooie herinneringen komen weer boven,erg leuk.