Feliz Navidad – Kerst in Pamplona

Spanje, Pamplona

Net als andere Spaanse steden heeft ook Pamplona meerdere kerststallen. Opvallend aan de grote Spaanse stallen is dat het kerstverhaal verbeeld wordt in de stad waarin de stal staat.
Zo zagen we vandaag een hele grote kerststal (ca 5 meter breed) in de “etalage” van het Palacio de Congresos y Auditorio. De stal met kribbe staat op een pleintje; door straten waarin o.a. een postbode fietst, lopen de kamelen van de 3 koningen en even verderop komt een bruidspaar uit de kerk.
Bij het gemeentehuis ook zo’n 3D zoekplaatje.
Ergens anders zie je in een tuin het hele kerstverhaal, compleet met herders rond een vuurtje en een engel die ergens op een rots hangt. Een tweede engel zit op de stal, waarheen de koningen op weg zijn.
De grootste (met bijna levensgrote poppen) stond onder aan de stadsmuur.
Na een wandeling langs de route die de stieren afleggen tijdens de encierro (stierenrennen), dwalen we door de stad en door de Citadel (16e eeuws). Onderweg kwamen we de genoemde kerststallen tegen.
Vanavond genoten we in de camper van ons eigen kerstdiner.

Mooie stad Pamplona!

Leendert 2019-12-25 22:22:46

Proost goede kerst

Maarten 2019-12-26 14:04:29

Mooie foto van jullie alletwee!!

Janny 2019-12-28 16:52:17

Ben het eens met Janny, mooie foto van jullie tweeën. Wat ontzettend leuk al die verschillende kerststallen.