Tafraout

Marokko, Tafraout

Een paar luie dagen op de camping Sauvage.
Paul start de dag met naar het dorp te wandelen om brood te halen. Na het ontbijt of aan het eind van de middag lopen we samen nog een keer naar het dorp om verder boodschappen te doen.
Ondertussen is er al een herder langsgekomen met zijn kudde geiten. Ons oude brood of schillen gaan gretig naar binnen. Af en toe komt er een fietser, wandelaar of brommer langs met iemand die iets wil verkopen, ruilen of krijgen. We hebben niets om te geven, niets om te ruilen en ook geen schildering op de camper nodig, geen tapijten of arganolie.
Mohamed Farih (van de gelijknamige garage) komt op ons verzoek langs om naar ons rechtervoorwiel te kijken. Hij slijt schuin af, dus moet volgens ons opnieuw worden gericht. Helaas, dat is in Tafraout niet mogelijk. We krijgen een naam en telefoonnummer van een mecanicien in Aït Melloul (bij Agadir). Als we vertrekken gaan we dus eerst daar heen (zo’n 150 km).

Tafraout is een klein stadje met restaurants, winkeltjes, melkzaakjes, waar we versgeperste sinaasappelsap drinken. Het is aan alle kanten omringd door granieten bergen, die als de zon ondergaat roze kleuren. De hele dag hoor je geluid van smeden, die hekken maken, timmerlieden bezig met tafels, kasten en bedden en de schoenmakers die babouches maken. Tafraout is een centrum van de productie van babouches van kamelenleer. Voor we vertrekken willen we er allebei nog een paar kopen.

Ondertussen hebben we de rolcassettes van de ramen gehad, schoongemaakt en weer gemonteerd. Gisteren heeft Paul het toilet geleegd en vanmorgen gingen we water halen op een camperplaats anderhalve kilometer terug. Daar zijn bronnen met heel mooi schoon water (wisten we van de site van de keizers). Een Frans koppel stond er met hun camper en was de was aan het doen. Wij mochten hun emmertje lenen om water omhoog te halen. Bij terugkomst zijn we op een andere plek gaan staan, midden tussen de palmen en een stuk dichter bij het dorp.
Je kunt hier in de buurt mooi wandelen, maar daar is het nu te warm voor (tegen twaalven is het al 34˚). Bijna iedere middag gaat het waaien. In de wind in de schaduw wordt het dan “koud”, in de zon verbrand je.

We genieten volop van jullie verslagen! Ben benieuwd hoe het met het voorwiel afloopt! Veel plezier! Gr Gerard.

gerards.travels 2016-04-26 17:48:23

Lekker relaxed Paul zo onder/tussen de bomen. Leuke verhalen overigens

Ton 2016-04-27 11:26:54

Wij zijn nu in tafraout en ik zou ook graag babouches kopen. Waar zit dat winkeltje en wat betaal je ervoor?