Het drama van de Harz

Duitsland, Harz (Landkreis Göttingen)

Een paar jaar geleden reden we door de Harz en merkten op dat er veel naaldbomen dood waren. Ook nu zien we dit weer. Vanmiddag wandelden we naar de Großer Knollen, een van de hogere “bergen” hier in de Harz. Op de top een uitkijktoren, waar vandaan je (bij helder weer) een mooi uitzicht hebt op de kam van de West Harz en op het zuidelijk “Harzvorland”. Helaas was het heiig vandaag, dus geen mooie uitzichten.
De 7 kilometer erheen was voor een groot deel door het bos, dus lekker schaduw. Langs de kanten van de brede paden regelmatig stapels stammen. Soms liepen we over een naaldentapijt (met groene naalden erin), waarbij we heel opvallend geen dennengeur roken. Van de sparren was een groot deel dood.
Bij het restaurantje op de Großer Knollen, waar we ons zelf trakteerden na de klim, raakten we in gesprek met een paar locals, die er regelmatig heen wandelen of fietsen. Een van hen was in de zeventiger jaren op Ameland geweest (prachtig, vond hij). Zij wisten ons te vertellen dat het een aantal jaren erg droog is geweest, waardoor de sparren geen weerstand meer hebben tegen aanvallen van boktorren. Normaal vullen de bomen de geboorde gangen met hars, waardoor de boktorren dan in die hars vast komen te zitten. Door de langdurige droogte kunnen de sparren geen hars meer aanmaken. Alle sparren zijn dus ten dode opgeschreven, want de boktorren zijn niet te bestrijden. In het Nationale Park Harz, even verderop, hebben ze de strijd helemaal opgegeven. Aangedane bomen worden gekapt en afgevoerd.
Onderweg naar boven wel af en toe bermen met bloemen (en vlinders, bijen en hommels), of frambozenstruiken en bosaardbeitjes, die we ons natuurlijk goed lieten smaken.
Terug kozen we op de kaart een andere route. Omlaag is bijna even zwaar als omhoog: druk op je tenen en soms dreigen van wegglijden op losse steentjes of aarde.
De omgeving van de routes van vandaag waren minder afwisselend dan die van gisteravond naar de Steinkirche, maar het was een mooie wandeltocht.

Waar jullie stonden bij die uitkijktoren heb ik ook gestaan en ik heb met vrienden daar in de buurt Golf gespeeld,Neustadt en nog één in de buurt daar. Nog veel wandel en fiets plezier. Hartelijke groeten. Ad en Ineke.