County Donegal

Ierland, Donegal

Gistermiddag al voor we aankwamen op de camping, begon het te regenen. De hele nacht vielen er stevige buien.
We gingen naar Donegal. Toen we daar aankwamen was het droog. In het centrum was het redelijk druk en het grote parkeerplein was uitdrukkelijk alleen voor personenauto’s. Een parkeerplaats vinden was dus niet zo simpel. We stonden in een woonwijk, net tegen het centrum aan.
Na een rondje centrum besloten we toch nog maar even het kasteel (midden in de stad) binnen te lopen. Gisteren hadden we al gehoord, dat ook dit kasteel aan een Engelse “planter” was gegeven. Alleen deze planter heeft niet de stenen van het torenhuis gebruikt om zijn “mansion” (buitenhuis) te bouwen. Hij is het torenhuis gaan gebruiken als woning en heeft zijn mansion er tegenaan gebouwd. Bij de restauratie is de mansion dakloos gebleven en de torenwoning gedeeltelijk ingericht, zoals het in de 17e eeuw was. Toen Donegal Castle werd verlaten (eind 17e eeuw), nam men het dak mee, vermoedelijk om “dakbelasting” over het niet bewoonde eigendom te voorkomen.
Tijdens de rondleidingen krijg je dit soort informatie, waardoor het geheel gaat leven.
Na de lunch reden we door en langs de Blue Stack Mountains verder naar het noorden. In Newmills bij Letterkenny bezochten we de graan- en vlasmolens. Beide vanaf eind 19e / begin 20ste eeuw eigendom van een man/familie die ook de kruidenierszaak en de pub van het dorp dreven.
Het bijzondere van deze molens is dat ze werden aangedreven door waterkracht. Een keer per jaar wordt er nog koren verwerkt als demonstratie van hoe het vroeger ging. Dat is dus inclusief het drogen op een ijzeren vloer (met een vuurtje eronder). Tijdens de openingsuren van de molens draait ook de graanmolen. Alleen draaien, niet werken.
Of er ook nog vlas wordt verwerkt, weet ik niet. In het tuintje stond wel vlas. Hoe de verwerking ervan ging, kregen we eerst in een film uitgelegd en daarna verteld bij de machines in de molen.
We reden door naar Rathmullan, op het schiereiland Fanad aan Lough Swilly. Morgen langs de andere kant van deze baai (Inishowen) richting het noordelijkste punt Ierland en dan door Noord-Ierland naar Larne. We hebben een plek gereserveerd op de boot van dinsdagochtend 04.00 uur naar Cairnryan in Schotland.

de reis gaat weer de andere kant op dus, terug en verder........op zoek naar al dat moois.....en terug naar ...Ineke