Kerststallen en meer

Spanje, Orihuela

Een update over de afgelopen week.
Dinsdagochtend gingen we opnieuw naar Orihuela. Nu om ook wat van de stad te zien.
Bij de Touristeninformatie werd op een stadsplattegrond aangegeven wat de bezienswaardigheden waren en waar we “kribs” konden vinden. Bij de Kathedraal was er een en in de Kathedraal stond er een die afkomstig was uit Napels.
In kerststallen hier wordt het hele kerstverhaal uitgebeeld: van de aankondiging aan Maria dat ze zwanger is tot en met de vlucht naar Egypte en in de stal hier in Orihuela zelfs een scene in Nazareth van Maria die het kind in bad doet, terwijl Josef voor het huis staat te timmeren. Tussen de Bijbelse scenes zie je het dagelijks leven voorbij komen: mensen die op het land werken, winkels met hammen en worsten en groenten die op balkons hangen te drogen.
In de Napolitaanse stal waren elementen van een Romeinse tempel en stukjes Herculaneum te herkennen. Het stond in de beschrijving en met wat zoeken was het te vinden.
Maar kerststallen zijn dus 3 dimensionale prentenboeken. Erg leuk.
In de stad staat ook een circustheater. Helaas konden we niet binnenkijken.
Orihuela ligt in een vallei. Tegen een helling ligt een seminarie, vanwaar je een mooi uitzicht hebt over de stad. Woensdagochtend ging Paul op de fiets terug naar de stad en nam het wandelpad naar het seminarie. Ik dacht dat het laatste stukje van de terugweg (helling op naar de camping) te zwaar was en bleef lekker met mijn boek in de zon.
Donderdag wandelden we naar beneden naar het dorp Bigastro.
Vrijdag bekeken we het nieuwe deel van Orihuela, voor we weer boodschappen gingen doen.
Vandaag is het driekoningen en zijn veel winkels dicht. Vanmiddag liep Paul naar een waterreservoir voor een boomgaard, vlak bij de camping, om te kijken of hij nu de vogels kon fotograferen. We wisten al dat er steltkluten zaten. Nu als verrassing ook een ijsvogel.
We kijken regelmatig naar de weersvoorspellingen en dit weekend is er een dip. Er wordt regen en kou voorspeld. Regen hebben we niet gehad (op een paar kleine buitjes na vanavond), maar de temperatuur was wel een stuk lager dan de afgelopen dagen.
Vergeleken met de rest van Spanje zaten we hier de afgelopen week op de beste plek. Dat is ook de reden dat we nog steeds hier zijn.

Mooie foto's en leuk verslag. Heerlijk voor jullie nog drie maanden te gaan.

Ria Schipper 2018-01-07 15:08:56

Voor jullie allebei de beste wensen voor het nog maar net begonnen jaar. Vroeger, met het feest van Drie Koningen, bakte mijn moeder een cake waarin één boon verstopt zat. Degene die de boon in zijn portie vond, mocht die dag koning zijn. Die bepaalde wat we aten, en mocht ook een half uurtje later naar bed. Acht jaar geleden, toen ik op de 6e in het ziekenhuis lag, kwamen twee zussen van mij, mét een klein gebakje met daarop een vergulde koffieboon. Eén dag lang mocht ik hun koning zijn... Geniet van Spanje, van de natuur, de mensen, elkaar!

Godfried Beumers 2018-01-07 15:21:35

ha Arendien-en-Paul, Wat heerlijk om in zo'n rooms land te zijn met kerst, en die temperatuur, ander land, cultuur, landschap, heerlijk. Ik heb gister een Marokkaans-Spaanse vrouw gekoppeld aan een Islamitische-Nederlandse coach (welk land?) van het wijkcentrum. Toen ze in het Arabisch met elkaar verder gingen, haakte ik af...!! Goed begin, van het nieuwe jaar... Veel plezier verder, en nog de allerbeste wensen voor 2018, voor gezondheid en geluk! Ineke

ineke breuers 2018-01-09 16:19:13

Hoi Paul, Wat een leuk bankje waar je op zit! Mooie foto's weer! Groeten van Emily