Italië

Oostenrijk, Gemeinde Wenns

Het bleef de hele nacht regenen in Imst. In elk geval iedere keer dat ik even wakker was, hoorde ik het tikken op het dak en toen we vanmorgen wakker werden, was dat ook het geval. Bij ons vertrek was het bijna droog. We besluiten om toch maar de Reschenpass te nemen. Als het vannacht bij ons bleef regenen, is er kans dat het op de Timmelsjoch sneeuwde.
Vanuit Imst nemen we een bergweggetje naar de doorgaande weg naar de pass. Op 1600 m hoogte beelden van een Offerprocessie, gebaseerd op afbeeldingen op een bronzen beker uit de 7e eeuw vC uit Bologna. Ook hier op Alpen heiligdom Pillerhöhe kunnen dergelijke processies hebben plaatsgevonden.
Iets verderop kijken we op de wolken in het dal. Af en toe trekt er een sliert door het bos. Als de zon even doorkomt, zien we stukjes van dorpen beneden ons.
De doorgaande weg naar de pas loopt langs de Inn, die een flinke stroming heeft.
De Italiaanse grens ligt boven op de pas, die trouwens maar 1497 meter hoog is. Dan rijden we door Südtirol, waar alle plaatsen zowel een Duitse als een Italiaanse naam hebben. De meeste borden zijn er tweetalig. Via Merano (Meran) rijden we naar Bolzano (Bozen), waar een camperplaats is vlak bij het spoor. Van zaterdag 13.00 uur tot maandag 08.00 uur zelfs gratis.
We pakken de fiets om in het centrum een ijsje te gaan eten. De zon is weer gaan schijnen en het is heet.
Opvallend in het centrum is de Via Cassa di Risparmio (Sparkassenstraße), die tussen 1899 en 1905 in het kader van een stadsuitbreidingsplan is gebouwd met geld van de lokale bank.
Bolzano ligt aan de Adige (Etsche). Opvallend is een wandel-fietsbrug erover, die is genoemd naar Alexander Langer, o.a. journalist en Europarlementariër. Hij schreef “Tien punten voor het samenleven”. Een citaat eruit staat in 4 talen bij de brug.

De Reschenpass namen we als we vroeger met de kinderen naar Sestri Levente gingen en later maakten we vaak prachtige wandelingen in Val Gardena,wat heerlijk dat jullie daar genieten,wel jammer dat het weer niet mee zit. Hier is het al een paar dagen 30 graden en vandaag 32 graden,gelukkig is er een azwembad en het huis ligt hoog,dus altijd iets verkoeling,ik stuur de zon naar jullie,Arendien en Paul. Groeten Ad en Ineke.

Ineke 2022-05-23 22:33:08

Zuid Tirol, De prachtige oude binnenstad van Bozen is typisch Oostenrijks. Maar er zijn - nadat Zuid Trol bij Talie kwam 100 jaar geleden - veel nieuwbouwwijken gerealiseerd waar vooral Italianen wonen. Maaike en ik zijn een aantal jaren in het Schnalstal (Val Senales) op vakantie geweest: Urlaub auf dem Hof. Heerlijk wandelen in de bergen rond Meran. Onder meer Meraner Hohenweg. Het kan er zomers - met name ook in Bozen - zeer heet zijn. Dat wordt er met de klimaatverandering niet minder op. De best oplossing is dan: de hoogte opzoeken. Veel plezier!!

Leendert 2022-05-24 18:38:38

Het ziet er toch altijd zo schoon en fris uit in de bergen. Mooie foto's en ik 'waan' mij met jullie nu ook een eind weg.