Olijvenland en Cordoba

Spanje, Santaella

Donderdag trokken we noordwaarts het land in. Cordoba staat op ons lijstje en de komende dagen is het daar droog.
We staan op een kleine camping ten zuiden van de stad. Aan alle kanten kijken we uit op olijfgaarden en akkers met graan. Ook onderweg zagen we de mandarijnen en sinaasappels plaats maken voor olijven. Op een paar plekken waren ze aan het oogsten (netten onder de bomen).
Het is hier bewolkt en kouder dan aan de kust. Aan het eind van de middag ging het regenen.
Vrijdag reden we naar Cordoba. Van mensen op de camping hoorden we dat het prima parkeren is bij het stadion en vandaar loop je zo naar het historische stadscentrum.
Uiteraard moesten we de Mezquita-Catedral zien. De 8ste -eeuwse moskee (met uitbreidingen tot de 10e eeuw) is vanaf de tweede helft van de 12e eeuw in gebruik als kerk. In de 16e eeuw is een deel van de moskee afgebroken om er een kathedraal te bouwen. De kathedraal staat dus midden in de vroegere moskee. Tegen de buitenmuren staan nu kapellen onder de bogen tussen de zuilen, allemaal afgesloten met hekken.
Met de ogen van nu zeggen we dat de moskee is geruïneerd door die verbouwingen. Vooral het grote altaar en het koor breken de lijnen van de zuilen en bogen. We liepen er dus allebei met een gemengd gevoel rond. Loop ik in een moskee of loop ik in een kathedraal?
Vanaf de klokkentoren (op de fundering van de minaret) zagen we het hele complex van boven.
De vroegere Joodse wijk (rond de moskee) heeft nu veel (toeristische) winkeltjes en restaurantjes.
De synagoge (een van de weinige overgebleven in Spanje) was gesloten vanwege restoratie.

Sweet memories voor ons! Ondanks al het gedoe van binnen toch indrukwekkend die oude moskeedraal.