IJzig koud in de woestijn

Marokko, Figuig

Vanmorgen reden we door naar het zuiden.
Het landschap wordt steeds droger en minder groen. In de verte zien we bergen, maar langs de route vooral uitgestrekte vlaktes met wat droog gras erop. Regelmatig kruisen we droge of bijna droge Wadi’s. Je ziet hoe het water sporen heeft getrokken door de stenige bodem.
Hoewel de zon scheen was het koud vandaag. In de Wadi El Basbas zagen we water staan met er bovenop een laagje ijs.
In de verte zien we soms een paar huizen of tenten en dan opeens weer een of meer kuddes schapen en/of geiten.
Op sommige plaatsen zijn binnen afrasteringen dennenboompjes aangeplant. Waarschijnlijk een poging om woestijnvorming te keren.

Ander verkeer op de weg is er alleen als we dicht bij een stadje komen. Voor iedere stad politiecontrôles. Werden we tot nu toe altijd doorgewuifd, vandaag moesten we een aantal keren stoppen en paspoorten of autopapieren laten zien. Vlak bij Figuig 2x binnen een kilometer. De eerste keer de Sureté Nationale, de andere keer de lokale politie, vertelden de laatsten ons.
Waarom we iedere keer moeten stoppen? We hebben 2 mogelijkheden bedacht: We zijn dicht bij de Algerijnse grens en daarom is de politie alert op wat er op de weg zit òf omdat er zo weinig verkeer is, beschouwen de mannen het als een verzetje als ze eens een keer paspoorten kunnen controleren.

Vandaag voor het eerst wat negatieve reacties van Marokkaanse jongetjes. De eerste keer was toen wij bij een koffietentje zaten. De jongetjes liepen langs de camper te klooien met een bal. Af en toe werd die gekaatst tegen de camper.
De tweede keer stopten we in een stadje om van chauffeur te wisselen en coördinaten van de camping in te voeren. Voor het raam aan de bijrijderskant, waar Paul net was gaan zitten, een jongen. Vlak na het wegrijden zagen we de spuug langs het raam sijpelen. Een beetje een domper op de dag.