Bessen plukken (en verwerken)

Zweden, Dalecarlia

Gisterochtend reden we naar het plekje waar we vorig jaar bos- en vossenbessen hadden gevonden. Onderweg zagen we een eland in een weilandje langs de bosrand. We waren te snel voorbij voor een foto, maar ze bestaan dus echt. We zien zo vaak borden met elanden erop, maar zien ze nooit, dus voor ons was een eland een soort monster van Loch Ness.
De weg ging met een brug over de Ore Älv, die bij Noppikoski bruisend een paar meter omlaag viel. We stapten er even voor uit.
Na de lunch gingen we plukken met de bärplöckare. Dat gaat snel, maar er komt wel een hoop troep (blad en takjes) mee. Na het plukken waren we dus een paar uur bezig om dat allemaal eruit te halen. Uiteindelijk leverde 2 kg schone bessen bijna 6 (grote) potten jam op. Maar toen was het al half elf.
Vanmorgen nog een keer erop uit. We willen nog een portie bosbessen voor door de yoghurt of kwark. Ik wil ook nog wat vossenbessen. Weet nog niet precies waarvoor, maar ze zijn zo mooi rood en ik word hebberig als ik zoveel bessen zie.
Daarna reden we naar Östersund, waar we iets voor vieren aankwamen op de camping. Tot we gingen rijden, bleef het droog. Daarna hadden we regelmatig een buitje. Voor het eerst sinds ruim een week.
Mante en Christian kwamen theedrinken.
Een tijdje geleden heeft Paul een van de driepuntsgordels van de bankjes voor iets anders gebruikt. Hij is nu bezig om een gordel van het andere bankje over te zetten. Alleen één bout is niet los te krijgen. Christian haalt thuis gereedschap, maar ook daarmee lukt het niet. Hij heeft de hele balk nu mee, morgen op zijn werk zet hij het in de bankschroef en doet dan nog een poging.
Als het lukt hebben we vrijdag weer 2 gordels om in de rijrichting te zitten. Die hebben we dan nodig, want we gaan met Mante Tindra uit school halen.
Morgen is het wasdag. Huurappartementencomplexen in Zweden hebben vaak een ruimte met was-, droog- en strijkfaciliteiten. Mante heeft morgen het washok bij haar gereserveerd voor ons.

Elanden bestaan echt,ze zijn veel schuwer dan rendieren,in de zomer blijven elanden in de bossen vaak hebben ze een jong,je ziet ze ook wel bij een rivier of een meer om te drinken. In de winter komen de elanden vaker uit het bos,mijn zoon had 10 jaar een vacantiehuis in Idre ,rondom bos en daar kwamen veel rendieren en af en toe een eland om te eten. Jullie maken een mooie reis,ik hoop dat het niet te vaak regent dan ziet het er zo somber uit in de bossen. Goede reis,veel plezier met de familie. Ad en Ineke.

Ineke 2021-09-08 09:39:40

P.S.Bosbessen plukten we emmertjes vol,heerlijk om jam en saus voor de joghurt te maken maar ook heerlijk om een taart te maken.

Ineke 2021-09-08 09:41:36

Heerlijk die verse jam van de bessen! Wat is het er mooi en rustig. Fijn dat jullie nu de (klein)kinderen kunnen zien. Want tja, Zweden ligt niet om de hoek van Oegstgeest. Geniet maar fijn van alles.

Magda 2021-09-08 12:01:08

Hoi Arendien en Paul, Wij waren er even voor een week tussenuit: in Vijlen, zuid Limburg. Heerlijk kunnen wandelen en fietsen. En geboft met het schitterende na zomerweer! Nu weer jullie verhalen bij gelezen. Jullie hebben je doel ondertussen bereikt. Nog even wat klussen:) en dan veilig Mante en Tindra in de camper. Door jullie reis en de kaart zie ik pas hoeveel water er daar in Zweden is! En al die namen! Kunnen jullie ze al uitspreken? Een barplockare? huh! Maar logisch: een plukker voor de bes! Smullen dus weer. Fijne tijd en veel plezier, Groeten Joanne en Hans