Van Cambridge naar het Thaxted Festival

Verenigd Koninkrijk, Cambridge

Vanmorgen de bus naar Cambridge genomen. Eerst de camper op een andere plek op het parkeerterrein neergezet, want vandaag is het bij de Pub Family Fun Day.
In Cambridge is het druk. Het is graduationday op verschillende colleges, dus die zijn dan ook niet geopend voor publiek. Overal in de stad zie je hoogleraren in toga en studenten met hun “toga” lopen, vergezeld door ouders en vrienden.
We maken een wandeling door de stad en bekijken de binnentuinen en kapellen van 2 colleges die open zijn (Pembroke en Gonville and Caius)
Op de rivier de Cam wordt gepunterd. Sommigen laten zich door een “gids” rondvaren, anderen proberen zelf de punter met een groep vrienden/vriendinnen voort te bewegen. Vaak onder het genot van een glas bubbels, dus het lukt niet altijd even goed.
In de loop van de middag zijn we terug in St. Ives en vertrekken naar het zuiden. Ons doel is Thaxted, waar midden in het stadje op de parkeerplaats een paar plekken zijn voor campers.
Als we rondlopen in het stadje en even de kerk (gebouwd tussen 1340 en 1510) binnenlopen, zien we dat er een Muziekfestival aan de gang is. Vanavond is er een optreden van het Tim Kliphuis Trio. In de kerk spreken we de geluidsman en die vertelt dat Tim Kliphuis (een Nederlander) een klassiek geschoolde violist is, die jazz speelt (improvisaties op o.a. de 4 jaargetijden van Vivaldi). We eten snel wat in de pub tegenover de kerk, verkleden ons en kopen kaartjes. Er wordt ons van meerdere kanten verteld dat het vast erg goed zal zijn. Het trio was 2 jaar geleden ook al in Thaxted geweest en toen was het ook geweldig.
Het was inderdaad een schitterend concert. Het plezier dat de mannen met elkaar hadden, spatte er vanaf. Toen we in de pauze een CD kochten en spraken met Tim Kliphuis, wist hij al dat er Nederlanders in het publiek zaten. Hij woont in Hilversum en zijn kinderen gaan in Bussum naar school. (Paul is Bussumer). Er was dus meteen herkenning. Zijn maatjes zijn een Schot en een Ier.
Morgen gaan we het stadje beter bekijken.