Cerro de São Vicenteroute op Pauls verjaardag

Portugal, Faro

Na het ontbijt reden we naar Paderne, een klein dorp in de Barrocal. De Barrocal is het heuvelgebied ten noorden van de kuststrook.
De wandeling start in het dorp, gaat een beek over en dan heuvelop naar de Cerro de S. Vicente.
Eerst vruchtboomgaarden en wijngaarden, later vooral johannesbroodbomen, steeneiken en hellingen met (wilde) lavendel. Overal amandelbomen: de meeste wit of roze bloeiend. Opvallend hier de witte affodil, die we kennen uit de meivakanties in de Vendée.
Op de top staat de ruïne van een molen. Van hier hebben we ook een mooi uitzicht over de dalen rondom. Om de top heen, lopen we aan de andere kant van de heuvel weer omlaag. We gaan nu door de uiterwaarden van 2 beken. Beide staan droog. Bij de tweede is een alternatieve (winter)route door een dorp. De officiële route, die wij nemen, gaat dwars door de beek. In ons geval dus door een beekbedding met grind. Volgens de beschrijving van de route is dit de biotoop van de otter en de Spaanse waterschildpad. Die zullen op dit moment wel een andere plek hebben gekozen.
Het was weer een van de gemarkeerde wandelingen uit onze gids. Zelden zo’n goed gemarkeerde gezien als deze.
Na een drankje in een cafeetje, annex loterijkantoor in Paderne rijden we terug naar de camping. Koken hoeven we vanavond niet. Paul is jarig en we gaan uit eten. In het restaurant is wifi, dus op de telefoons checken we onze mail. In de caravan lukt het niet op het moment. Met het signaal dat onze mifi ontvangt, kunnen we hooguit (soms) een appje ontvangen/ versturen. Het bijhouden van ons blog loopt dus ook vertraging op.
We maken wel de stukjes en kiezen welke foto’s erbij komen, maar wanneer we het kunnen uploaden is onzeker.

Een beetje laat maar nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag op de 16e, Paul!