Ermita Santa Caterina en Castell del Montgrí

Spanje, Ullà

Gisteren bleven we “thuis”. In de ochtend wandelden we een rondje door het dorp. Op het hoogste punt van het dorp een voormalig slot van de hertogen van Empúries. Nu wordt het gebruikt als gemeentehuis.
Aan de rand van het dorp een vroeg romaans kerkje (gebouwd/herbouwd en verbouwd in de 9e tot de 13e eeuw). Jammer genoeg gesloten.
’s Middags zaten we lekker in de zon.
Op ons lijstje om hier te doen, stond nog de Ermita de Santa Caterina, een kluizenaarskloostertje met kapel, opgericht in 1392 door 3 monniken, die vertrokken waren uit het klooster van Montserrat, na een theologisch meningsverschil met hun superieuren. Na hun dood werd het eigendom van de gemeente Torroella de Montgrí. In de kapel een barok altaar (1702) met beelden uit het leven van Caterina van Alexandria. De gewelven en muren zijn beschilderd met fresco’s, waarschijnlijk uit 1726.
De zandweg naar de Ermita loopt door een vallei in het Mongrímassief. Vanaf het klooster is een wandelpad omhoog naar het Castell del Montgrí. Met de bouw van dit kasteel werd begonnen in 1294. Men gebruikte stenen uit steengroeves van het Montgrímassief. In 1301 is men gestopt met bouwen. Een echt fort is het dus nooit geworden.
Halverwege de wandeling naar boven (we zaten net te lunchen) stak opeens een kudde gemzen het pad over. Paul maakte nog snel een paar foto’s.
Toen we bij het Castell aankwamen, werden we gevraagd om een stickertje met onze naam erop op een bord te plakken en daarna de bel te luiden. Wij waren de 379ste en 380ste die vandaag omhoog waren gekomen.
Na teruggefietst te zijn, vooral helling af, konden we nog even buiten zitten.
De zon verdween vandaag af en toe achter de wolken. We hielden dus onze truien aan.

Goedemorgen Arendien en Paul. Jullie hebben de eerste zon al meegemaakt,hier somber weer,in de ochtend mistig en overdag een grijze lucht,vandaag zou het kouder worden. Jullie zakken langzaam af naar het zuiden,mijn zoon zijn huis staat in de Sierra de Calderona,westelijk van Puçol en ongeveer 30 km ten noorden van Valencia,heel rustig gebied maar niet te ver van het prachtige Valencia. Ik wens jullie nog vele mooie plekjes en een goede reis en veel genieten. Lieve groeten, Ineke.

Ineke koks 2021-12-20 08:46:35

Mooie blauwe lucht. Hadden we vandaag ook, maar dan wel grotendeels met vrieskou. Jullie zien we weer interessante dingen. Leuk om te lezen.

Magda 2021-12-21 16:48:13

Wat een prachtige beelden bij een mooi verhaal!

maaike 2021-12-25 11:38:38

Bijzonder die gemzen zo dicht bij de kust en op een geringe hoogte. Ik associeer gemzen altijd met het midden en hoog gebergte. Groet, Hans