Nederluleå kerk

Zweden, Luleå

Een aantal jaren geleden waren we in Gammelstad kerkdorp. De 15e eeuwse kerk was toen gesloten. Nu we weer in de buurt zijn, doen we een nieuwe poging. Volgens de site is de kerk in deze periode iedere dag open, behalve tijdens diensten.
De afstand naar de kerk was vroeger soms zo groot, dat mensen dicht bij de kerk een klein huisje bouwden om daar te overnachten bij kerkbezoek. Zo ontstonden er kerkdorpen. Ooit waren het er 71 in Zweden. Vorig jaar hebben we langs de Viltmarksvägen een aantal Sami-kerkdorpen bezocht.
De kerk in Gammelstad is gebouwd met grote rode en grijze granietblokken en kerk en kerkhof zijn omringd door een muur met een aantal poorten. Zo nodig konden kerk en poorten dienen als vesting.
Als we binnenkomen, zien we meteen het bordje dat er om 12.00 uur een begrafenisdienst is. Er staat ook bordje “niet fotograferen”. Bij zo’n verbod proberen we het stiekem met een telefoon. En we waren niet de enigen. Afgedekt door Paul maak ik een foto van het altaar. De kist staat er al. Iemand anders wordt aangesproken dat er geen foto’s in de richting van het altaar mogen worden gemaakt. De andere kant op mag wel. Paul maakt dus nog foto’s van de preekstoel, met de gebruikelijke zandloper en een gedenkplaat. Bijzonder is achterin de kerk een pilaar met een geldkistje “voor de armen”. Het doet ons denken aan collectebussen voor missie of zending.
De expositie in het bezoekerscentrum hebben we de vorige keer ook gezien, maar toch weer leuk.
Via de Lidl in Luleå rijden we naar Norrfjärden, waar we staan bij een steigertje. Een mevrouw die met de kinderen in de auto wacht tot haar man de boot goed heeft afgedekt, vertelt wat er de komende dagen in de buurt te doen is.
Als toetje hebben we vanavond aardbeien met slagroom met vanochtend geplukte bosaardbeitjes als garnering.

Yammie Yammie,dat ziet er goed uit,wij hebben als toetje vanavond kaneel ijs met slagroomen een scheutje Kalua,ook Yammie yammie. Veel plezier nog en hartelijke groeten van ons. Ineke.

Ineke 2023-07-01 20:38:55

Mooie foto’s weer, wat een bijzonderheden komen jullie tegen in het hoge noorden! Wij genieten mee, Spannende reis nog, groeten van Eric en Marianne