Almería

Spanje, Níjar

Gisteren bleven we het grootste deel van de dag dingen doen bij de camper.
Vanmorgen gingen we weer op pad. Een paar jaar geleden fietsten we naar Almería. Wat ons vooral is bijgebleven waren de tunneltjes die we de ene kant op konden omzeilen, maar waar we op de terugweg (samen met auto’s) wel door moesten.
Van de stad zagen we niet zoveel toen.
We gaan dus vandaag een nieuwe poging doen. Op P4N vinden we dat er op het havenhoofd geparkeerd kan worden. Vandoor loop je zo de stad in.
De kathedraal hebben we de vorige keer van de buitenkant gezien. Twee ingangen hebben fraaie gevels. Of we toen binnen zijn geweest, weten we niet meer. Nu gaan we wel kijken.
Via een binnenplaats met arcades komen we in de kerk. Een rijke kerk met veel goud en fraai aangeklede Mariabeeldjes. Het koor is omringd door houtsnijwerk.
Het Alcazaba (het Moorse fort uit 995) is een enorm bouwwerk. Er wordt nog steeds gerestaureerd en opgegraven. Vanaf de muren hebben we een mooi uitzicht op de stad en de haven. Met een beetje moeite kunnen we de campers zien staan.
Dan is het de hoogste tijd voor de lunch op een terrasje. Na een siësta in de camper, lopen we tegen zessen nog een keer de stad in. Het Casa de las Marposa (huis met de vlinders) is duidelijk herkenbaar.
Het Plaza Vieja, volgens het boekje “een aantrekkelijk 17e-eeuws plein met arcaden” is uitgestorven. De roze gevel van het stadhuis is verlicht, dus valt wel op.
Als we terug zijn bij de camper, komt er naast ons een grote zeesleper aanleggen. Later komt er een veerboot binnenvaren. In de haven liggen een aantal ferry’s werkloos te wachten, waarschijnlijk tot Marokko de veerdiensten weer toelaat.
De hele nacht horen we een scheepsmotor draaien. We slapen er prima bij.