Natuurgebieden

Duitsland, Freren

Voor de Gartenmesse in Bad Bentheim begon (vrijdagmiddag), zijn wij vertrokken richting het Teutoburgerwald. Langs de kleinere wegen zijn er nauwelijks parkeerplaatsen. We hebben het vorig jaar ook al opgemerkt. Het is dus even zoeken voor we een plek hebben om een pauze te houden.
We zien een bordje naar een hunebed. Daar zou dan toch een parkeerplaats bij moeten zijn, denken we. Niet dus. Het hunebed ligt vlak naast een bospad, waar we wel aan de kant kunnen staan. Eerst even kijken en dan op een bankje koffie en thee. Het was ooit een groot ganggraf uit de vroege steentijd (3500 – 3000 vC), 1,5-2 meter breed en meer dan 20 meter lang.
We besluiten te gaan staan naast de kerk in Bippen. Eerst een wandeling in de buurt van het dorp en daarna een rondje rond de kerk.
In het dorp een aantal vakwerkhuizen, waarin op de balken allerlei spreuken staan.
Rond de kerk een watertje. In eerste instantie dachten we dat het erg vies was, maar het blijkt de grond te zijn die erg donker is. Het water is redelijk helder en er zwemmen vissen (in elk geval één flinke roofvis).
Vandaag rijden we naar het volgende natuurgebied (Wildeshausen Geest). We staan aan de rand op een camping bij het Hartensberger Meer. De camping heeft een wasmachine, dus het bed afhalen en draaien dat apparaat.

Van alle plaatsen naar Bippen! Is jullie daar niet een naam opgevallen op die drie pilaren bij dat kerkje: Stockel (nog een umlaut op de o). Wij zijn er in de hete zomer van 2018 naar toe gegaan vanuit Winterswijk. De basis van de familie Stokkel. Na enig zoeken de begraafplaats gevonden en daar lagen er nog veel meer. De graven zijn daar veel ruimer dan bij ons. Hele tuinperken!