Routewijziging

Noorwegen, Finnmark

Donderdagmiddag was de gasfles weer leeg. Het dichtstbijzijnde vulstation is in Alta. In plaats van linksaf naar Kautokeino gaan we eerst rechtsaf naar Alta (heen en terug zo’n 180 km om). De fles was snel gevuld, daarna nog een paar boodschappen gedaan in Alta. In de gereden 90 km hadden we geen winkel gezien.
Wel reden we door een mooie kloof, uitgesleten door de rivier Trangdalselva. Daarna asfalteringswerkzaamheden. Het verkeer mocht om de beurt rijden, geregeld door een menselijk stoplicht. Toen we stopten werd ons gezegd dat het 10 – 15 minuten zou duren voor we mochten rijden. Dan zet je dus de motor maar af. Een “ledebil” leidde de verkeersstroom van de andere kant en draaide toen om onze rij voor te gaan. Gemiddelde snelheid langs de werkzaamheden 10-15 km/u.
Om niet de terugweg dezelfde route te hoeven rijden, proberen we een wit weggetje dat op de kaart een stuk parallel aan de grotere weg loopt.
Na een paar kilometer is er een afslag naar een brug over de Altaelva. Naast de brug een plek waar boten op de oever liggen. Ook staan er een paar auto’s. Een prima overnachtingsplek. Paul helpt een man zijn boot op een aanhanger te leggen. Deze man weet dat het witte weggetje voor ons niet te rijden is. We moeten dus dezelfde weg terug.
De boten die hier liggen zijn gebaseerd op de traditionele Sami rivierboten: lang, smal en met heel weinig diepgang. In tegenstelling tot de boten in het museum woensdag hadden deze jetmotoren. We zagen een paar vissers er mee vertrekken. Ze voeren tegen de stroom in een stroomversnelling door.
Vanmorgen dezelfde weg terug genomen. Weer die mooie kloof, nu van de ander kant en tegen de zon in. Andere foto’s dan gisteren dus.
We staan nu op een heuvel boven Kautokeino, een Samistad, die ook weer meer lijkt op een dorp dan op een stad.

Weer een mooie dag van jullie reis!