Drombeg steencirkel

Ierland, County Cork

Een kleine kilometer voor de camping, zagen we gisteren een bordje naar de Drombeg steencirkel.
Vanmorgen was het grijs, het waaide flink, maar het was droog. We wandelden naar deze steencirkel.
De route loopt langs een weggetje met bermen vol bloemen. Fuchsia uiteraard, maar ook veel vingerhoedskruid en kamperfoelie. We zien een rotsplantje dat we eerder hebben gezien in de Pyreneeën, maar nog steeds de naam niet van hebben gevonden. Nu een foto waarop ook het blad staat. Dat maakt het zoeken gemakkelijker.
Naast de steencirkel (1100- 800 voor Chr) zijn er de resten van 2 hutten gevonden, waarvan er in één een soort oventje was om graan te drogen. Er vlak bij was een gebouwtje, waarin een bron en een stenen bassin. In het bassin kan ruim 300 liter water. Waarschijnlijk werd dit vroeger gebruikt om eten te koken. Experimenten hebben uitgewezen dat het 18 minuten duurt tot dat water kookt, als je er in een vuur verhitte stenen ingooit. Het water blijft zo lang heet dat vlees er in kan garen.
We wilden graag een foto van de steencirkel, zonder mensen erop. Dat was even wachten. Eerst was er een groep (mensen)offerspelletjes aan het spelen op de platste steen. Daarna waren er een man en vrouw binnen in de cirkel aan het mediteren/bidden. Later werden er ook nog bloemetjes in het midden neergelegd. Wij stonden er samen met 2 Nederlandse vrouwen naar te kijken en om te lachen.
Op de terugweg een veldboeketje geplukt voor in de camper.

Het ziet er allemaal mooi uit. Jammer dat het altijd veel regent in Ierland, maar ja het is niet voor niets zo groen. Het is er beslist mooi zo te zien. Geniet maar fijn.

Magda 2017-06-11 13:21:00

Hallo Arendien en

Maureen Philippus 2017-06-16 09:02:06

Hallo Arendien en Paul, wat geweldig om tijdens jullie reis zoveel overblijfselen uit het (verre) verleden te zien. Magische plaatsen zijn het voor veel mensen. Meestal zie je historische gebouwen en plaatsen meer in de bebouwde kom. Maar buiten de bebouwde kom zien jullie heel bijzondere plaatsen. En wat een prachtige natuur. Ik geniet ervan. Alsof ik met jullie meereis. Dankjewel, dat ik mag 'meereizen'. Fijne voortzetting! Hartelijke groet, Maureen