Forten aan Hadrian’s Wall

Verenigd Koninkrijk, Bingfield

Vandaag langs de Muur van Hadrianus naar het oosten gereden. We stopten 3 x bij een fort, of de eigenlijk de resten ervan. Alle drie in beheer bij English Heritage, dus voor ons gratis te bezoeken. Bij 2 ervan kregen we zelfs het in de automaat gegooide parkeergeld terug.
Bij het eerste fort (Birdoswald) was nog een groot stuk van de muur in de volle breedte te zien. Bij het tweede (Housesteads) moesten we eerst 750 meter omhoog een helling op. Het fort lag op een heuveltop, waardoor er naar alle kanten vrij uitzicht was. Er waren ooit zo’n 800 man gelegerd, per 80 man in een barak. Opvallend hier was de grootte en de luxe van het huis van de commandant (en zijn gezin). De restanten van een ziekenhuis lieten zien dat er ook goed voor de soldaten werd gezorgd.
Bij het derde (Chesters) was de cavalerie gelegerd. In de barakken was ook nog plaats voor de paarden. Chesters had ook een badhuis (aan de rivier de Tyne), waar de verschillende ruimtes duidelijk te herkennen waren. Hier hebben ook een paar bruggen gelegen over de Tyne, maar daarvan zijn alleen wat stukjes van het brughoofd aan de overkant te zien.
Aan het eind van de middag reden we naar Bingfield. Hier staan we weer op een terreintje van de Engelse caravan- en camperclub. Wederom een veldje bij een boerderij met een kraantje (drinkwater) en een afvoerput voor het toilet.
Morgenavond zitten we waarschijnlijk in Schotland.