Gestoken door een werkbij

Polen, Bieganów

De weersvoorspelling voor vandaag was bewolkt en af en toe een bui. Bovendien was het koud. We bleven dus “thuis”.
Andrzej blijkt naast het bekende fruit ook nog een struik “burowsky amerikansky” (amerikaanse bosbes) te hebben, met veel rijpe bessen. Ze vallen er al af. Mij werd dus gevraagd er van te plukken. Dat deed ik na de lunch. Paul was ondertussen met Andrzej meegegaan naar een paar bijenkasten, waar bevruchte koninginne-eitjes moesten worden “geoogst”. Hij kwam terug met een rode plek onder zijn oog: gestoken door een bij die frontaal in de aanval ging.

Morgen reizen we verder. Vanmiddag een extra bakje kersen geplukt en vanavond gaan afrekenen. We kochten ook een paar potten honing, die we beneden op een kast lieten staan, toen we boven nog even wat gingen drinken. Natuurlijk moesten we ook weer iets in het gastenboek schrijven.
Andrzej zei een verrassing bij de honing te hebben gezet. Dat bleken een pot kersenjam en een fles barszcz te zijn.

Zoveel heerlijkheden moeten inderdaad wel betaald worden met een bijensteek!