Helsinki

Finland, Helsinki

Voor we naar de boot gingen, leegden we onze toiletcassette bij de jachthaven van Tallinn. Kunnen we weer een paar dagen staan zonder voorzieningen. Na boodschappen voor de lunch rijden we naar de incheck in de haven. Het bevestigingsmailtje van de boeking hoefde niet eens getoond. Op kenteken waren we al gevonden.
In de wachtrij eten we onze boterhammen en wachten tot het stoplicht op groen gaat.
Woensdagavond was de accu van de laptop leeg voor ik alle foto’s van die dag kon uploaden. We nemen hem mee naar de lounge en daar blijken stopcontacten te zijn. Ik kan dus meteen de laatste foto’s uploaden en het verslag online zetten.
Daarna zoeken we op P4N een plek waar we in Helsinki kunnen gaan staan. We kiezen voor eentje aan de zuidkant van de stad. Er blijkt plaats te zijn, zien we na aankomst.
Vanmorgen fietsten we naar het centrum. Eerst op zoek naar de toeristeninformatie, die niet meer zit op de plek waar hij volgens Google maps moet zitten.
Aan de haven is een oude markthal, waarin nu allerlei eettentjes zitten.
Het oudste stenen gebouw van de stad is van 1757. In 1808 brandde het grootste deel van de (houten) binnenstad af. Er werd een nieuw stadplan gemaakt en uitgevoerd. De meeste gebouwen in de binnenstad zijn dan ook van na 1812. Er zijn brede straten en veel parken.
Aan die brede straten grote panden, waarin opvallend veel winkelcentra.
Finland is lang onderdeel geweest van Zweden of Rusland. Pas in 1917 werd het onafhankelijk en ontwikkelde de stad zich verder.
Een aantal Russische tsaren hebben geïnvesteerd in Finland. We zien dan ook nog een standbeeld van tsaar Alexander II, voor de Domkerk. De kerk is vandaag gesloten. Aan de universiteit zijn wat promoties en ook wordt een ere-doctoraat uitgereikt (hoorden we van een cameraman). Die gaan hier vergezeld door een kerkelijke inzegening in de Domkerk.
De Uspensky-kathedraal is een van de grootste orthodoxe kerken van West Europa, maar wij hebben deze reis al mooiere gezien. Opvallend is een textiel icoon “de begrafenis van Christus”, uit 1868. Het icoon ligt op een speciale tafel met een glazen deksel als bescherming.

Ja ,mooie stad ,ook met een ingewikkelde historie,moeilijke taal.