Drie kerken

Zweden, Kivik

Een kleine, een hele kleine en een grote kerk. Die zagen we vandaag.
We startten met het 13e-eeuwse kerkje van Rinkaby. Onze gids vermelde dat er schilderingen uit de 15e eeuw te zien zouden zijn, die de seizoenen en het boerenleven afbeelden.
De kerk was dicht, maar op de begraafplaats vonden we iemand van de Svenska kyrkan, die de deur voor ons opende. Ze wees ons ook op de grote tenen van Adam en Eva in de tekeningen van het scheppingsverhaal en de zondeval. Let ook op de ribben van Adam.
De tekeningen zijn schitterend. Het Bijbelverhaal tussen de bogen in één koepel, afbeeldingen van het boerenleven in een andere.
Ze vertelde dat er in de buurt een aantal kerkjes waren, die door dezelfde schildersgroep waren geïllustreerd. Zo’n 7 km verderop in Nymö stond een heel klein kerkje “formaat poppenhuis”, noemde ze het.
Die willen we ook wel zien. De schilderingen zijn wat fletser en stukjes zijn weg (onder invloed van daglicht). Bijzonder is een tekening van Adam en Eva met God in hun midden, die hun handen met elkaar verbindt.
Verder een aantal bijzondere voorwerpen: een houten offerblok, een “schatkist” (kassakiste) en een houten bakje. Pas toen we zagen dat er een handvat aanzat, begrepen we dat ermee gecollecteerd werd.
Het zandstenen doopvont met aparte baldakijn zijn middeleeuws.
Op de preekstoel afbeeldingen van de 4 evangelisten.
Diezelfde evangelisten zien we ook terug op de preekstoel in de kerk van de Heilige Drievuldigheid in Kristianstad, waar we later vanmiddag waren.
Een wereld van verschil: de laatste kerk is 17e -eeuws en een voorbeeld van de renaissancearchitectuur. Een kerk van de rijken. Ook in deze kerk weer een paar epitafen.
Het altaar is gemaakt in de werkplaats van Lorentz Petersen Sweys in Amsterdam. Het doopvont waarschijnlijk ook. Op beide afbeeldingen van de 4 evangelisten. Op de preekstoel midden ertussen een beeld van Christus, waarin het hele evangelie in een plaatje.
Tegen de muren 17e en 18e-eeuwse grafstenen. Op een 18e-eeuwse een afbeelding van Mozes en Aaron. 17e-eeuwse grafstenen hebben vaak een afbeelding van de dode en zijn familie.
Wij prefereren de eenvoudige kerkjes van het volk

Prachtig ik hou ook van die kleine bijzondere kerkjes,die zijn vaak zo mooi van binnen,waar jullienu zijn ben ik niet geweest,wel wat noordelijker en vooral midden Zweden. In midden Zweden en het Noorden kom je veel kuddes rendieren en elanden tegen. In het huis in Idre kreeg ik iedere dag ( had ik om gevraagd bij de supermarkt ) een zak met oud brood maar ook zaten er koeken en taartjes bij ,in het begin van de avond leegde ik de zak achter in de tuin en alsof ze het roken,iedere avond kwamen er rendieren en herten ,éen keer een eland met jong,smullen van brood en zoetigheden,prachtig was dat. Ik wens jullie nog veel mooie dagen. Hartelijke groeten en blijf gezond. Ad en Ineke.

Ineke. 2021-08-27 11:30:06

Wat een mooie, sfeervolle, intieme kleine kerkjes. Prachtig. Goede reis verder. Nog een heel eind te gaan! Hartelijke groeten, Joanne en Hans