Mausoleum Moulay Ismaïl is open

Marokko, Ksar Bjir

Vlakbij de parkeerplaats bij de koninklijke golfbanen in Meknès staat het mausoleum van Moulay Ismaïl. Hij regeerde tussen 1672 en 1727 en riep Meknès uit tot hoofdstad van het land. Hij maakte er de vierde koningsstad van met dubbele verdedigingsmuren, een medina en een kasbah met paleizen, moskeeën, kazernes etc.
Het mausoleum werd in de 17e eeuw gebouwd. Naast Moulay Ismaïl zijn ook zijn vrouw en zonen hier begraven. Alle vorige keren dat we in Meknès waren, was het mausoleum gesloten vanwege restauratie. Nu is hij open en gaan we dus kijken.
Op de parkeerplaats wordt plek gemaakt voor ons: de parkeerwachter heeft sleutels van een aantal auto’s en een ervan wordt opzij gezet, zodat er ruimte is voor ons.
Ik betaal de 50 MAD met een briefje van 100 en krijg een briefje van 20 en 30 losse dirhams als wisselgeld. Betalen met een kaart kan alleen bij grotere tankstations en grote supermarkten. Voor de rest moet je zorgen voor cash. Marokkaanse winkeliers en marktkooplui hebben een chronisch tekort aan wisselgeld. Soms loopt hij weg met jouw 100 dirham biljet om te wisselen, voor hij je wisselgeld kan teruggeven. Rustig wachten: we zijn in Marokko en dat hoort erbij.
Boven op het mausoleum geeft de fioel met 5 koperen bollen aan dat het een heilig gebouw is.
Binnen zijn de deuren zijn prachtig gedecoreerd met beschilderd houtsnijwerk.
Ook rond de deuren veel snijwerk in hout en in steen. De onderste delen van de muren zijn bedekt met tegelmozaïeken.
Naast de eigenlijke grafkamer is een ruimte voor rituele wassingen met een fontein in het midden.
Rond de graven 4 klokken, die zijn geschonken door Lodewijk XIV (de zonnekoning), waarmee Moulay Ismaïl diplomatieke betrekkingen onderhield.
Werd vorige keer het mausoleum gerestaureerd, nu is een ander deel van de stad aan de beurt. Het plein boven de christelijke gevangenis (die ondergronds is) is afgezet, net als een aantal toegangspoorten in de stadsmuur.
We lopen het museum Dar Jamaï binnen, gevestigd in een in 1862 gebouwd paleis. Ook dit is een aantal jaren gesloten geweest voor renovatie. Nu is er een tentoonstelling over muziekinstrumenten, en klederdrachten die horen bij traditionele en moderne muziek uit verschillende bevolkingsgroepen. Er zijn films en geluidsopnames te zien en horen. Het pand zelf is ook weer schitterend gedecoreerd. Zelfs de wc-deur is aan de binnenkant beschilderd.
Na het museum storten we ons in de dagelijkse drukte van de markt aan de rand van de medina. Veel schoenen, kleding en dekens.
Bij de drukte voor de bakker, scoort Paul een donut.

Volgens de foto vindt Paul die donut niet zo lekker. Staan jullie met de camper nog steeds op dezelfde plaats.