Mooie dingen en een stomme schade

Ierland, County Cork

Onderweg naar de Healy pas was het vandaag nog steeds bewolkt. Ook rond de bergtoppen hingen weer wolken. Maar het was gelukkig wel droog, dus het zicht was beter.
Vanaf de top van de pas zagen we zon op sommige plekjes. Een meertje dat we gisteren door de mist nauwelijks zagen, zag er nu mooi uit. De rest van de route steeds meer blauw.
De ring van Beara ging over in de Ring of Kerry. Om te lunchen met zicht op het water, namen we een klein weggetje naar een pier en kwamen we uit bij een klein haventje. Een visser kwam net van zijn boot vandaan. Hij vertelde dat hij de enig overgebleven visser was uit de buurt. Hij ging vaak met groepen (ook Nederlanders) de zee op om te vissen. Ook voor zichzelf viste hij: platvis, maar ook St. Jacobsschelpen en mosselen. De laatste zette hij ook als kleine uit in een soort netten. We zien ze op verschillende plekken in de baaien hangen.
Toen we terugreden naar onze route, maakten we een stomme fout. We vergaten het trappetje in te klappen en ergens onderweg raakte dat een steen. Trappetje verbogen en niet met een snelle reparatie te verhelpen. Met wat kracht hebben we hem in weten te klappen, maar de rest van de reis is hij niet meer te gebruiken. We moeten dus op zoek naar een kratje of iets dergelijks om voor de deur te zetten. De stap is nu wel erg hoog.
Vanmiddag nog het Staigue Stone Fort bezocht. De weg ernaar toe (4 km van de hoofdweg) ging over zulke smalle weggetjes dat we regelmatig de takken van de heggen over de zijkanten van wagen hoorden krassen. Het fort zelf was wel mooi. Muren van 6 meter hoog en 2.5 meter dik Van alleen maar gestapelde stenen. Geen cement of ander plaksel ertussen. Om het stenen fort nog een greppel en een aarden wal. Prima beschermd dus in de 4e eeuw.
We staan nu in Derrynane. Voor ons een mooi strand met een ruisende branding. Wat verderop over het strand en de rotsen ligt een oude begraafplaats in en rond de ruïne van een kerkje.