Perugia

Italië, San Martino Buon Albergo

Dinsdagavond tegen tienen zagen we aan alle kanten bliksemflitsen. Voor de regen losbarstte stond en lag alles binnen.
Woensdagochtend zagen we alleen nog op een paar plekken wat plassen.
We reden richting het zuiden. De routeplanner liet ons rijden via tolvrije snelwegen, dat wil zeggen vierbaanswegen. Alleen waren er op het grootste deel van die wegen werkzaamheden bezig, waardoor er maar 2 rijstroken beschikbaar waren. Volgens de borden mocht je dan ook maar 40 km rijden, maar daar hield niemand zich aan.
We reden tot Citta di Castelo, waar op een grote parking een paar plekken speciaal voor campers zijn.
Vanmorgen reden we nog zo’n 60 km door naar Perugia. We parkeerden buiten de stad, langs een kronkelig weggetje op een helling en wandelden omhoog naar het centrum.
Bij de VVV kregen we een stadsplattegrond met beschrijving van de belangrijkste bezienswaardigheden. Het Palazzo dei Priori zagen we alleen aan de buitenkant, binnen werd verbouwd. In de Dom staat (of liever hangt) een preekstoel van marmer aan een marmeren pijler.
Aan een andere pilaar een Renaissance schilderij van een zwangere Maria “Madonna delle Grazie”.
In een van de kapellen een schilderij van het huwelijk van Josef en Maria. Josef geeft Maria een ring. De “echte trouwring” van agaat, achter een gordijntje boven het schilderij, is maar 2x per jaar te zien.
Perugia heeft nog wat delen van Etruskische stadsmuren (3e eeuw VC) en een Etruskische poort. Bovenop de muren zijn huizen gebouwd.
Het aquaduct wordt nu gebruikt als wandelpad.
Mooi is de gevel van het Oratorio di San Bernardino (1451-1461).
Als we moe zijn van het kijken, wandelen we weer omlaag naar de camper en rijden naar een CP in Bastia Umbra, een kilometer of 7 van Assisi. Dat staat morgen op onze planning.

Wat een mooie plaats. Een zwangere Maria en het huwelijk met Jozef ook weer bijzonder. Die pizza zag er niet verkeerd uit! Paul, jij bent weer een paar putdeksels rijker wat je verzameling betreft. Ik kan er ook nooit meer anders naar kijken.