Langs het Telemark Kanaal

Noorwegen, Lunde

Halverwege de 19e eeuw zijn de Noren begonnen een rivier te kanaliseren. Deze kanalen verbinden verschillende meren met elkaar en uiteindelijk met de zee.
De rivier was door de vele watervallen niet te bevaren. Bij alle watervallen zijn toen sluizen gebouwd, soms eentje, soms 6 achterelkaar.
Wij fietsen een stukje stroomopwaarts naar het dorp Lunde, steken daar het kanaal over en gaan dan langs de andere oever naar Ulefoss. Het grootste deel van de fietsroute loopt over gravelpaden met flinke hellingen. Drie keer komen we langs sluizen. De eerste (Vrangfoss), is meteen de grootste van het hele kanaal. Met 6 kamers wordt een hoogteverschil van 23 meter overbrugd. Het openen en sluiten van sluizen en sluisdeuren gebeurt met de hand. De volgende sluis heeft maar een kamer en wij moeten via een van de sluisdeuren het kanaal oversteken. Ook de laatste in Ulefoss heeft maar een kamer.
Na een paar boodschappen en een terrasje naast de sluis, pakken we de weg omhoog naar onze camper. Kanoërs die gisteren hun tentje hadden opgezet op het veldje bij “ons meer”, staan de kano’s in te laden. Ze hebben de sluizen per kano genomen.
Ergens onderweg zien we bij een huis een minihuisje met houtsnijwerk. Als we een foto willen maken, vertellen de eigenaren dat het oorspronkelijk een voorraadschuur voor voeding was. Zij gebruiken het als logeerkamer. Het huis is hun vakantiehuis. Nu ze gepensioneerd zijn, komen ze er in de zomer regelmatig een paar dagen. Daarna terug naar huis (Oslo) om te douchen.
Twee Duitse campers die er gisteren al stonden, toen wij aankwamen, vertrokken vanmorgen. Onze Noorse buurman en wij zijn toen wat naar voren gereden. Ons uitzicht is nu nog mooier.
Rond meren zijn er veel muggen, maar er staat wind dus de muggen waaien het bos in.