Toch een keer naar Salamanca

Spanje, Cabrerizos

Drie jaar geleden kregen we een reactie op ons blog dat we dat mooie stadje Salamanca niet aandeden. Vorig jaar aan het eind van onze winter in Spanje-Portugal sneeuwde het toen we in de buurt van Salamanca waren en reden we er weer voorbij.
Drie maal is scheepsrecht: deze keer lukte het dus.
Gisteren reden we naar een camping in de buurt van Salamanca. Vandaag pakten we de fiets om naar de stad te gaan.
Vanaf de Romeinse brug (nog 15 van de 26 bogen zijn origineel 1e eeuws) liepen we de stad in.
De universiteit (gesticht in 1218) is de oudste van Spanje. In de rijk versierde gevel van het oudste gebouw het medaillon van de katholieke koningen (Ferdinand II en Isabella).
Even verderop aan een binnentuin het Menoresgebouw met een fresco van de dierenriem: de “hemel van Salamanca”.
Ook in de rest van de stad veel versierde gevels: de oude en nieuwe kathedraal, het huis van de schelpen, het Plaza Mayor, de kerk van San Esteban en het Palacia de la Salina zagen we. Er zijn mooie details te zien.
De nieuwe kathedraal (16e-18e eeuw) is gebouwd tegen de oude (12e-13e eeuw) aan. Bij het entreebewijs hoort een audiorondleiding. We kregen dus uitleg over allerlei altaarstukken, schilderijen, fresco’s en tombes. Een houten crucifix, dat El Cid bij zich had tijdens zijn veldslagen, staat in een glazen kist op een altaar.
Paul kan (met stok en diclofenac) het hele stuk meelopen.

Wat een beeldschoon stadje!

Godfried Beumers 2019-03-04 22:34:27

Hebben nooit geweten dat dit zo'n prachtige stad is. Goed dat het jullie deze keer gelukt is om te bezoeken. Zeer de moeite waard, zo lijkt ons!