Zweten en scrubben

Marokko, Tafraout

Voor de wekker afliep werden we wakker van een klop op de deur en “Holandais, pain, pain”.
Ondanks dat we gistermiddag tegen de bakker hadden gezegd dat we vanochtend geen brood hoefden, kwam hij toch langs.
Voor Paul vanmorgen geen koffie op een terras.
Om half tien liepen we naar Lia en Co en kwam de wandelgroep ons al tegemoet. Elf man/vrouw sterk vandaag. Een Belgisch paar herkende ons als de overburen van Aourir en iemand anders was vorig jaar mee, toen we met een groepje naar de hamam gingen.
We gingen onder aanvoering van Tony (een Oostenrijker) naar een hoog punt op de rotsen achter onze camperplek. Soms steile klauterpartijen, soms rustig tegen de rotsen oplopen.
De vestjes/truien konden al snel uit, toen de zon iets sterker werd.
Onderweg werden de nodige foto’s gemaakt.
De terugweg leek op de heenweg, maar uiteindelijk bleken we toch een rondje te hebben gelopen.
Na de lunch maakte ik een salade voor vanavond. Kon die lekker koelen, toen ik in de hamam was. Paul is liggen op de hete stenen vloer vorig jaar niet goed bekomen, dus die bleef thuis.
Uiteindelijk gingen we met zijn vijven: 3 vrouwen en 2 mannen ieder naar het eigen deel.
De hete ruimte was echt heel heet. Soms hijgden we zo dat het leek of we een berg aan het beklimmen waren. Het was dus flink zweten. Regelmatig water over ons heen gieten, insmeren met zeep, laten weken en dan scrubben. Er kwam flink wat vuil en huid af.
De tweede ronde deden we in een wat koelere ruimte.
Toen wij weer aangekleed waren, zaten de heren al op het terras bij de cremerie en was ook ons glaasje jus d’orange al besteld.
Tegen half zeven liepen we terug naar de campers. Paul was net de tafel en stoelen aan het binnen zetten en de luifel aan het indraaien.
Na het eten nog naar het journaal gekeken en daarna op de bank gehangen met een boek. De neiging om te gaan liggen slapen negerend.

Ja, die hamam, heerlijk heerlijk!! Jammer dat we die niet hier in de buurt hebben. In Tunesië ging ik één keer in de week, daarna slaap je heel goed. Geniet verder.......