Nog even terug in het park

Zweden, Nätra District

Gisteravond toen we de informatie op de kaart van het park bekeken, zagen we dat er een zeldzame plant voorkomt in het park: de Usnea Longissima of Beard lichen in het Engels. In het Nederlands is dat baardig korstmos, een epifyt die voorkomt in oude bossen met een hoge en gelijkmatige vochtigheid. Hij kan tussen de 2 cm en 4 m lang worden. In Skuleskogen komt hij voor op de noordzij van de hellingen. Samen met de Slåttdalsskrevan vormt hij het beeldmerk van het nationaal park.
Vanmorgen gingen we dus nog maar even terug het park in om te zoeken.
Onderweg kwamen we in de berm naast bosaardbeien ook nog de welriekende nachtorchis tegen.
Op weg naar het zuiden keken we bij de oude kerk van Docksa-Vibyggerå. De binnendeur zat op slot.
Er vlakbij staat wel een Riksbanksstenen. Even googelen levert het volgende verhaal: In de buurt van Vibyggerå was vroeger een steengroeve. In 1895 begon in Stockholm de bouw van het Riksdaghuset, waarin ook de Zweedse Riksbank gehuisvest zou worden. De steen voor de gevel is uit de oude steengroeve in Vibyggerå gehaald: een rood glinsterende Nordingrå-graniet. Hetzelfde type graniet dat we zagen in Skeppsmaln. Het verhaal van de steengroeve is in het dorp niet meer bekend.
De gemeenschapsvereniging ontdekte de groeve tijdens een excursie en wilde het vergeten tijdperk eren door een van de achtergelaten stenen (5 meter lang) in het dorp te plaatsen. Dat hebben ze in 2005 gedaan. Ernaast staat een informatiebord, dus het verhaal kan weer bekend worden.
Naast de steen werd ook een “Vandring” tentoongesteld. Hij werd gebruikt om te dorsen en werkte sneller dan een dorsvlegel, begrijp ik uit de Zweedse tekst. Maar hoe die precies werd gebruikt, is mij niet duidelijk.
We gaan verder naar het informatiecentrum Höga Kusten bij de Högakustenbron. Dit is een gebied waar we nog wel eens heen terug willen.
De 1800m lange Högakustenbron ligt over de monding van de Ängermanälven, die hier ruim 1200 m breed is. Hij hangt aan 180 m hoge masten. Nadat we hem hebben bekeken vanaf een parkeerplaats rijden we erover heen. We staan iets verder stroomopwaarts bij Klockestrand aan de Ängermanälven.
Als Paul in het dorpje een kop koffie gaat drinken, komt een vos aan de overkant van de weg zitten.