De paranoia van Hoxha

Albanië, Këlcyrë

Enver Hoxha was de communistische dictator van Albanië van 1944 tot 1985. Zoals alle dictators behield hij zijn macht door de bevolking te bespioneren, te vervolgen en te onderdrukken. Daar kwam nog bij dat Albanië volledig was geïsoleerd van andere landen. Hoxha verbrak achtereenvolgens de banden met Joegoslavië, Sovjet Unie en China. Toen ook de band met China was verbroken, was hij als de dood dat de NAVO Albanië zou binnenvallen. Als verdediging liet hij overal langs grenzen en bij andere volgens hem belangrijke plaatsen bunkertjes voor 1 of 2 personen bouwen. Je ziet ze nog staan om de zoveel meter. Bij een van de eerste verslagen vanuit Albanië staat al een foto. Vandaag zien jullie er nog een paar. Op de camping aan het meer van Ohrid (de grens loopt erdoor) stond er ook nog een. Paul keek er binnen.
Op een gegeven moment was hij ervan overtuigd dat de NAVO met parachutisten zou landen. Rond de hoofdstad Tirana liet hij toen bossen kappen en verordonneerde dat er wijngaarden moesten worden aangelegd (voor de raki – gedistilleerd uit wijn). Wijnranken groeien langs draden die gespannen zitten tussen palen. Op elke paal moest een bajonet worden geplaatst, zodat de parachutisten daarin vast gespietst zouden worden. We hoorden dit verhaal 3 jaar geleden van Bashir, de eigenaar van camping Tirana, die de bajonetten heeft laten staan als museumpje van de gekte van Hoxha.
Op veel plaatsen zijn de bajonetten verbogen of afgebroken. In nieuwere wijngaarden zie je ze zo wie zo niet meer. Maar vandaag zagen we weer een wijngaard waar er nog stonden.

Vanmorgen vanaf een uur of zeven kwamen weer de eerste dagjesmensen aan bij de warme bronnen. Paul liep naar de brug om een foto te maken van de brug in het eerste zonlicht.
Daarna vertrokken we richting Gjirokastër. Weer een mooie route door de bergen. Twee bergketens moesten worden doorgestoken en daarna kwamen we op een autostrada. Wij verwachten dan een autosnelweg, maar hier is dat een brede tweebaansweg, waar je bij afslagen 50 km mag rijden.
Bij een supermarkt in de stad parkeerden we met goedvinden van de beveiliger recht voor de uitgang op het laad- en losvak. Toen we bij de kassa de manden niet mee naar buiten mochten nemen, haalde hij een karretje en bracht dat terug toen we alles in de camper hadden staan. Hij regelde ook dat we veilig weer weg konden rijden.
We staan nu op een kleine camping / camperplaats 2 km buiten de stad.
Morgen met de fiets naar het oude Ottomaanse centrum dat op de Unesco-lijst staat.