Bronkhorst

Nederland, Hoog-Keppel

Vanmorgen pakten we de fiets naar Bronkhorst (een kilometer of 15 verder naar het noorden)
Bronkhorst moet de kleinste stad van Nederland zijn. Klein is het zeker, maar “stad” is alleen te danken aan de stadrechten die dit plaatsje in 1482 kreeg. Oorspronkelijk was het een versterkte boerennederzetting. Het kasteel ernaast was het stamslot van de Heren van Bronkhorst, een van de voornaamste families van Gelderland. Het kasteel is er niet meer en sinds de brand in 1633 staat in het dorp alleen nog een kapel uit de middeleeuwen. Huizen zijn gebouwd rond het Middeleeuwse stratenplan. Het Hooge Huys Is na de brand gebouwd op een deel van de stadswal. Het was het ontvangsthuis van de Heren van Bronkhorst.
Nu zijn een aantal oude boerderijen in gebruik door kunstenaars als galerie of verkooplokaal. Kunst met een grote K hebben wij er niet gezien.
Na een rondje Bronkhorst fietsen we langs de dijk terug richting Doesburg en dan naar Hoog- en Laag-Keppel, naar de camper.
Fietsten we gisteren in de zon, vandaag liet die het grotendeels afweten. Pas later in de middag hebben we de stoeltjes uitgeklapt en voor de camper in de zon zitten lezen.
’s Avonds draaien we de camper, zodat we morgenochtend gemakkelijker weg kunnen rijden.

Bronkhorst daar was ik een paarjaar geleden ook en ik verwachte er teveel van en was een beetje teleurgesteld. Hoe dan ook Nederland heeft ook prachtige steden en dorpen en ook de natuur is prachtig,liefst wel met een zonnetje. Toen de kinderen klein waren maakten we vaak uitstapjes in Nederland ,ook de Hanzesteden die jullie bezochten. Kastelen ,Kerken,de Dom,genoeg te zien in eigen land. Geniet er van zeker nu met het mooie weer. Lieve groeten. Ad en Ineke.

Ineke. 2021-05-30 23:11:07

In Bronkhorst hebben wij 14 dagen terug een nacht gestaan op het grote parkeerterrein. Zonder problemen. Aanrader.