Götakanaal

Zweden, Askersund

Vanmorgen gingen we eerst naar Äskersund. Er moeten nog houten gebouwen uit de 18e eeuw zijn en een van de mooiste kerken uit de Zweedse Grootheidstijd (1611-1721). De kerk uit 1670 ligt hoog boven de stad, aan de overkant van een water. In de kerk een barok altaarstuk en barokke preekstoel. Ook op deze preekstoel stonden weer zandlopers.
Achter het altaar staat in de (graf)kapel van de familie Oxenstierna-Soop 3 tinnen grafkisten, beschilderd en met allerlei wapenschilden erop. Ook aan de wanden veel wapenschilden.
Daarna reden we door naar het Götakanaal; een kanaal van Stockholm naar Götenborg. Om de 92 meter hoogteverschil op te lossen, zijn er 58 sluizen gebouwd. Bij Berg is dat een trap van 7 sluizen, die 18.8 meter overbrugd. Het kanaal werd in 1832 (22 jaar na het begin van de bouw) geopend en was bestemd voor transport van hout en ijzer. Pas 100 jaar later werd er ook pleziervaart toegelaten.
We rijden door naar het parkeerterrein van natuurreservaat Svartåmynningen bij Nybro, tussen Berg en Linköping.
Na het eten wandelen we nog even naar het vogelobservatiepunt en zien veel zwanen, ganzen en eenden.