Waterleiding

Marokko, Arfoud

Langs en door de vallei van de ZIz reden we naar het zuiden. Gezien het aantal campers dat we tegenkwamen is dit een toeristische route. Soms mooie vergezichten de kloof (met palmbomen) in.
De huizen hebben dezelfde kleur als de aarde.
Voorbij Erfoud namen we de R702 naar het noordwesten. Langs deze weg zijn Khettara’s (of foggara’s) te vinden. Dit zijn ondergrondse kanalen, waardoor water van de bergen (in dit geval de Atlas) naar een oase stroomt. Boven de grond zie je heuveltjes met een soort krater erin. Volgens de gids die ons dingen liet zien, waren die gaten de putten, waar de mensen het water met behulp van hand-of voetkracht naar boven haalden.
Volgens hem waren de kanalen natuurlijke waterstromen en de putten (11e eeuws) mensenwerk. In het landschap zagen we 5 rijen van die heuveltjes. De eerste van de Nomaden, dan de Berbers, Bedouïnen, Touaregs en tenslotte de Arabieren. Iedere stam had zijn eigen waterloop.
Het water zat in de Atlas 50 m diep en bij de Oase nog geen meter.
Volgens het boekje dat wij over Marokko hebben zijn de gaten de schachten, waar door mensen afdaalden om de kanalen te graven. Als dat klopt, snappen we waarom er om de 20-30 meter zo’n put is.
Nu staan de kanalen droog en konden wij er een stukje inlopen. Er was een trap gemaakt, dus we hoefden niet door de schacht af te dalen. Binnen aardedonker, behalve net onder de volgende schacht. Delen van de kanalen zijn stahoogte, andere delen (konden we niet in) hooguit een halve meter hoog.
Na een kop kruidenthee rijden we door richting Goulmima. Onderweg op een kleine soukh kopen we mandarijnen.
Op de camping meteen een eerste was in de machine gedaan en vanmorgen de tweede.
Als we de camping aflopen, vertelt de eigenaresse dat er vandaag een grote soukh is in Goulmima. Ze wijst ons de weg. Hier weer voor een paar dagen groente gekocht en rondgekeken. Op de dierenafdeling zijn we niet geweest. Wel langs de vrachtwagen, waar stro werd verkocht, gelopen.
Naast de parkeerplaats voor auto’s en fietsen staan de ezels te wachten tot hun baas of bazin terugkomt met de boodschappen.
Aan het eind van de dag is alle was weer droog weggeruimd. We kunnen weer “schone” kleren aan de komende dagen.

Prachtig verslag weer, heel boeiend! En fijn dat er campings met wasmachines zijn, toch? 😉👍🏽