Naar de kust

Albanië, Dropull i Poshtëm

Vanmorgen vertrokken naar de kust. Hopelijk is daar nu de ergste drukte voorbij. Eerst een stuk naar het zuiden en daarna weer omhoog. We moeten weer een bergrug doorsteken. Op een pas houden we koffiepauze.
Vlak voor we de bergen uit zijn, nog even de waterflessen weer gevuld. Er kwam een flinke stroom naar beneden. Naast de uitloop had iemand een kraampje gebouwd, waar hij (in het water gekoelde) frisdrank verkocht, naast wat groente en fruit.
Onze route ging dwars door Sarandë, een drukke haven- en strandstad. Hier zouden we dus niet willen verblijven. Langs de zeekant alleen maar grote hotels en appartementencomplexen.
We rijden nog even langs de zee en dan zien we aan de andere kant het meer van Butrint, eigenlijk geen meer maar een zoutwaterlagune, die via een kanaal verbonden is met de straat van Korfoe/ Adriatische zee.
We gaan staan op een camping in Ksamil, die heel positieve beoordelingen heeft op de camperapp.
Het is er erg druk en aan het eind van de dag wordt er gepropt om aankomers en nog tussen te krijgen.
De zee is op 250m en we gaan dan ook even proberen hoe die is. Er is een klein zandstrandje en de rest een rotskust. Elke vlakke plek is volgebouwd met ligbedden met parasols.
Ook de rest van het dorp draait zo te zien op toeristen. Langs de weg regelmatig mensen die op bordjes kamers te huur aanbieden. Supermarktjes bieden naast hun reguliere aanbod ook badslippers en handdoeken aan. Op verschillende plaatsen appartementengebouwen, de meeste half afgebouwd en sommige in die staat alweer ingestort.