Wilde zeeën

Ierland, County Cork

Verder naar het westen vandaag. De weersvoorspellingen zijn voor deze hoek van het land: redelijk droog en een harde wind (wk 6). Onderweg naar Mizen Head, het zuidwestelijke puntje van Ierland komen we langs Altar. Hier staat een hunebed (Altar Wedge Tombe) op de kliffen tussen de weg en de zee. Twee platte stenen liggen op rechtopstaande stenen. Fascinerend dat dat al zo’n 4000 jaar zo blijft liggen. Waarschijnlijk hebben ze wel een tijd onder het zand gelegen, maar toch.
De wind is hard en het kost soms wat moeite om rechtop te blijven staan. De wind stuwt ook de golven op tegen de rotsen en dat vormt mooie witte koppen.
Bij Mizen Head, een voormalig “signalstation”: vuurtoren + misthoornstation op een punt in zee, hebben we een schitterend zicht op hoe de golven over de rotsen slaan.
Over een kloof is een brug gebouwd, zodat we bij de gebouwen van het signalstation kunnen komen. In de gebouwen een kleine expositie. Voor ons niets nieuws na het Scottish Lighthouse Museum.
Wel overal plateaus om boven de kliffen te komen en te genieten van de wilde zee.
In de kloof onder de brug een aantal zeehonden. Zochten ze wat beschutting in de kloof?
Walvissen zijn hier ook soms te zien, maar niet vandaag. Soms komen er buien over en dat maakt het zicht ook niet altijd even scherp.
We overnachten vannacht op de parkeerplaats bij Mizen Head. Op heldere momenten zien we soms even de vuurtoren staan op Fastnetrock, een rots in zee, tevens keerpunt van de Fastnet zeilrace. Vanavond zien we wel het licht van de vuurtoren: 1 seconde licht, dan 4 donker.

Wat een prachtige foto's!