Spaghetti – westerndorp

Spanje, Tibi

Maandagochtend gingen we verder. Het was koud in de bergen, bewolkt en miezerig de laatste dagen (in de nachten tegen de 0˚). We willen weer eens een flinke stap maken. Onderweg wel ergens een nieuwe gasfles kopen, want de onze was vanmorgen leeg.
Ik voel me weer prima, maar nu voelt Paul zich niet zo lekker, dus als ik het stuur overneem, gaan bij hem de oogjes op oneindig of dicht.
We rijden naar Los Albaricoques, een klein dorp op de rand van het Parque Natural de Cabo de Gata.
Het hele niet-park-gebied is volgebouwd met plastic kassen.
Ook hier is het is bewolkt en het waait flink. Zowel dinsdag als woensdag een was gedraaid en die na een paar uur droog was in deze wind.

In en rond Los Albaricoques zijn in de jaren ’60 een aantal scenes opgenomen van bekende Spaghetti Westerns, o.a. de “Dollar”- trilogie van Sergio Leone met muziek van Ennio Morricone (A fistful of dollars; For a few dollars more en The good, the bad and the ugly).
Op verschillende plaatsen in en rond het dorp staan foto’s van scenes uit de films. Rondkijkend herken je de locatie, zien we dinsdagmiddag als we even het dorp inlopen.

In de glasbak op de camperplaats heb ik weer een paar jampotjes gevonden. Terwijl ik woensdagmiddag de laatste sinaasappels tot jam verwerk, gaat Paul op de fiets de omgeving verkennen.
Opvallend in het gebied de aljibes (regenwateropslag) bij de huizen en boerderijen.
Via “kanaaltjes” wordt het water richting de gemetselde tank geleid. Voor het naar binnen kan stromen, staat het in een ruimte, waar het zand naar beneden kan zakken. In de donkere tank komt dan relatief schoon water. Door het ontbreken van daglicht kan er geen algengroei ontstaan.
Nu staan de aljibes leeg. Het is hier net als in andere delen van Spanje erg droog. Paul sprak een mevrouw die een hotelletje runt in een van de voormalige boerderijen. Met een tankwagen wordt daar water aangevoerd.

mooie foto's en van harte gefeliciteerd met Tycho. goede rijs verder.