Langs smalle wegen

Ierland, County Wexford

De zon scheen toen we wakker werden. Na ’t ontbijt een foto van onze plek en even kijken in het dorp. Mooie witte cottages met rietgedekte daken. De lagen riet zijn soms wel een halve meter dik en worden met ijzergaas bij elkaar gehouden. De noklaag is extra versierd met een soort vlechtwerk.
We rijden naar het westen door “Norman”-land. Of Norman slaat op Vikingen of Normandiers weet ik eigenlijk niet. Allebei zou kunnen, alhoewel de stenen overblijfselen die we zien in een Normandische bouwstijl is.
We nemen het pondje van Ballyhack over Waterford harbour naar Passage East (600 meter).
Rijden daarna door naar Ardmore, weer langs de Keltische zee. In het dorp de ruïne van een kathedraal met een Round Tower. De laatste is nog in takt en moet een van de best bewaarde van Ierland zijn. Round Towers werden gebouwd als klokkentoren en als vluchtplaats voor de geestelijken (en de kerkschatten) bij gevaar. De ingang zit dan ook op de eerste etage. Van de kathedraal staan alleen een aantal muren nog overeind. Erin nog wel een aantal grafzerken van veelal familiegraven, waarin vanaf de 18e eeuw mensen zijn bijgezet (volgens de teksten erop).
We staan op een bewaakte (CCTV) camperplaats: een weiland met uitzicht op het strand en de zee.
Als het morgenochtend droog is, willen we de kliffenwandeling boven het dorp lopen.