Skoura marktdag

Marokko, Skoura

In plaats van door te rijden, werd het vandaag een dagje klussen. De fietsdrager aan de achterkant, kwam wat los te hangen en het bleek dat de bouten aan het uitbreken waren. Wij dus eerst op zoek naar langere bouten en een plaatje in plaats van ringen om de druk te verdelen. Bij een van de eerste winkeltjes in Skoura vonden we bouten en bijpassende moeren. De eigenaar van de winkel, bleek ook een smederij te hebben verderop in het dorp. Hij had andere klanten, dus kon niet met ons meelopen. Er werd iemand gecharterd om ons erheen te brengen. Bij de smederij een paar keer uitleggen wat we wilden en toen was het in een paar minuten klaar. Een boormachine was er blijkbaar niet, want gaten in de plaatjes werden gemaakt met een lasapparaat. Wat Marokkanen niet hebben, kunnen ze maken.

Maandag is ook marktdag in Skoura. Overal stonden auto’s, grand taxi’s, busjes etc. Alles volgeladen of wachten op klandizie. Bovenop een busje zagen we een paar schapen staan.
Wij hadden groente nodig, dus ook de markt op. Groenten en fruit liggen in hoopjes op de grond. Als je iets wilt kopen, krijg je een soort afwasteiltje en dan kies je wat je wilt. Na het wegen (iets erbij of eraf om het gewenste gewicht te krijgen), volgt het betalen.
Aan de buitenkant van het marktplein de schapen en geiten, met een poot aan een stuk touw gebonden. Allemaal mannen ertussen. Daarachter de vrachtwagens volgeladen met hooi. Koeien werden bij opbod (of afslag) verkocht. Dat gebeurde achter een muurtje waar veel mannen omheen stonden, dus daar hebben we weinig van gezien.

Terug op de camping geprobeerd de fietsendragen weer te monteren. Het plaatje kon de druk van de drager niet aan. Paul dus terug naar de smid om een grotere plaat te laten maken. Dan de moeren voorzichtig aantrekken. Dat is teamwerk: Paul houdt buiten de bout vast, terwijl ik er binnen de moer opdraai. Nu houdt alles wel.
Morgen gaan we echt door. Eerst nog een Marokkaanse gasfles kopen en aansluiten. Een van de onze is al leeg en onze flessen vullen ze hier niet. De lege ligt nu vastgebonden op het dak om plek te maken voor een fles, die we weer inleveren voor we het land uitgaan.
Vanmiddag ging het weer stevig waaien en trok het helemaal dicht. Hadden we vanmorgen uitzicht op wit besneeuwde bergtoppen, vanmiddag waren die niet meer te zien. De zonsondergang was heel mooi.

We hebben een dashcam, die af en toe aanstaat. Op youtube staat een filmpje van zomaar een dorpje. https://youtu.be/H9IPHv4g6gs

Gezien het filmpje wat zijn wij dan toch een rijk land!! Maar misschien zijn ze in Marokko nog gelukkiger alsb bij ons? Wij hebben altijd wat te zeuren! Ik vind het zo goed dat jullie de poes ook bij jullie hebben! Heel veel plezier met z'n drieën! Gr Gerard.

gerards.travels 2016-04-05 09:35:57

Marokkanen zijn zeer inventief en creatief met lasapparaat en bahco sleutel.... Leuk filmpje. Het rustige leven kabbelt zich voort in het dorpje. Een camper uit NL is misschien al een opmerkelijke verschijning? Bon voyage!

Frans 2016-04-05 09:41:46

Ben weer ij met het lezen. Ik zou direct met jullie willen ruilen! Geniet en reis mee aan de hand van jullie verhalen.