Verschillende dingen te zien aan de Vildmarksvägen

Zweden, Stora Blåsjön

Vanmorgen reden we terug naar de route. Onze eerste bestemming is het Sami kerkdorp Ankarede.
Waar de rivieren Ankarälven en Lejarälven samen komen in het Stora Blåsjön meer komt de Sami bevolking al eeuwen bij elkaar. Er was een “kerk” en een begraafplaats. In 1895 werd een nieuwe kapel gebouwd. Hij is veel simpeler dan het kerkje in Viken waar we gisteren waren.
Op de landtong tussen de rivieren staat een Sami kerkdorp. De Samen waren een groot deel van het jaar op stap met de rendieren. Op hoogtijdagen kwamen ze samen rond de kerk. Ze verbleven dan in kleine huisjes rond die kerk. Die verzameling huizen word kerkdorp genoemd. Toen we een paar jaar geleden van de Noordkaap naar het zuiden reden, bezochten we er twee: een van de Sami en een van Zweden.
Na Ankarede reden we door naar het Bjurälven natuurreservaat. Op 3 km van het eigenlijke natuurgebied is een parkeerplaats met (droog)toiletten. We zijn net op tijd. Vanaf morgenmiddag is de weg naar de parkeerplaats en het natuurgebied gesloten, vanwege werkzaamheden.
Wij trekken onze wandelschoenen aan en nemen een kijkje.
Het wandelpad gaat voor een deel over planken, bruggetjes en trappen. Soms lopen we in het bos, dan weer over drassige grond met mos en af en toe door een veldje met wollegras, voor een deel al uitgewaaid.
Aan het begin van het natuurgebied een mooie waterval.
De Bjurälven is een karstlandschap: In de grond lagen kalksteen. Door inwerking van water ontstaan daarin gaten. De aarde erboven zakt naar beneden en wordt door het stromende water afgevoerd: een doline (gat in de grond) is gevormd. Op andere plekken zijn zo grotten ontstaan, waardoor de rivier zijn weg kan vervolgen.
Wij zijn een klein stukje het reservaat ingelopen en hebben wat dolines en grotten gezien. Soms een klein gat met stromend water onderin. De andere keer zo groot, dat er een wandelpad doorheen loopt.
Terug bij de camper staat er 7.76 km op Mapmywalk met een hoogteverschil van bijna 100m.

Hallo Arendien en Paul. Hebben jullie al een keer verse zalm gevangen ? Het Sami volk heeft vroeger onder bijna onmenselijke omstandigheden toch kans gezien te overleven in de koude. Ik vind in sommige dorpen die kleine kerkjes zo bijzoner,eenvoudig maar er gaat iets speciaals van uit,

Ineke 2022-09-01 21:18:01

Opnieuw leuk en interessant die Sami-huisjes. Mooie wandeltocht hebben jullie gemaakt.