Historisch besef

Verenigd Koninkrijk, Scotland

Een paar dagen geleden schreef ik over de Glencou massacre. Vandaag reden we langs een herinneringsplaquette aan de slag bij Glen Shiel. Weer een slag tussen de Jacobiten (aanhangers van de katholieke Stuarts) en de regering (onder een protestantse koning). De Stuarts hebben verschillende pogingen gedaan om de troon weer in handen te krijgen, maar ze zijn allemaal mislukt. Op verschillende plaatsen hier in Schotland zijn er veldslagen geweest en blijkbaar zitten die nog in het collectief geheugen.
Bij Glen Shiel liep een wandelpad de bergen in. Wij trokken dus weer onze wandelschoenen aan en gingen omhoog. Helaas hield na een dikke kilometer (65 meter hoger) het pad op en zijn we maar terug omlaag gegaan.
We zijn nu op het eiland Skye, net over de brug in het dorp Kyleakin. We staan op het havenhoofd. Aan de overkant van de haven een ruïne van een kasteeltje, waar ooit een Noorse prinses heeft gewoond. Zij spande een ketting over het Loch om belasting te kunnen innen.
Net als de vorige dagen hebben we geen internetbereik. Gisteren konden we in Fort William ons stukje van eergisteren uploaden. Als we dat van gisteren en vandaag kunnen doen, zien jullie dat.

PS. Vandaag (de afgelopen nacht en vanmiddag) onze eerste regenbuien gehad.